bryggenet

Debatforum : Fri debat : Bryggemad

Skriv svar

icon Bryggemad

| Quote Reply
lochte (Bryggenet) IP: Logged 2002-06-14 at 09:16
Overskriften hentyder ikke til et nyt, fancy spisested ved havnefronten på Islands Brygge. Ej heller et nyt pizzeria i Leifsgade. Derimod er der tale om en kulinarisk nyskabelse inden for moderne, dansk morgenmadskultur. Der er faktisk tale om intet mindre end en pendant til den nok så kendte og klassiske Amagermad.

Man tager 1 stk. gulerodsbolle samt 1 stk. spandauer (fig. 1) fra Bryggens mindst dårlige bager (Brdr. Sørensen's Eftf. i Egilsgade).

Fig.1

Bollen skæres over og spandaueren placeres på "underen" (fig. 2). Gulerodsbollens "over" lægges nu oven på spandaueren (fig. 3), og man er således nået over halvvejs i fremstillingen af Bryggemaden. Bemærk hvorledes bageren nøje og behændigt har tilpasset diameteren på hhv. gulerodsbollen og spandaueren. De er som skabt for hinanden.

Fig.2 Fig.3

Med et nænsomt men fast tryk, gøres Bryggemaden klar til fortæring (fig. 4). Der trykkes til højden er reduceret til ca. det halve, så man kan gabe over den (fig. 5).

Fig.4 Fig.5

Bryggemaden er nu klar til at blive spist. Den mætter og kan snildt gøre det ud for et komplet morgenmåltid. Suppler evt. med en gang morgenavis-læsning og en kop skoldhed te.

Velbekomme! :eyes

[Edited by lochte on 2018-05-25 at 05:09 GMT]

icon Re: Bryggemad

| Quote Reply
Rasmus Jessop (Senior) IP: Logged 2002-06-14 at 19:23
hrmmm....
Jeg aner en hvis sammenligenlighed med en histore om en nørd der lavede spejlæg med varmen fra hans overclockede processor...

Inspiration ???

Eller har du bare kodylt ækle spisevaner, sådan helt generelt ??

en spandauer..... altså
Næææ en Brunsviger er sagen!!!

| Quote Reply
lochte (Bryggenet) IP: Logged 2002-06-15 at 07:50
Faktisk bryder jeg mig heller ikke specielt meget om spandauere. De er efter min smag for fedtede og "klamme". Men når bollen (lyst brød) tilføres opstår en ny dimension. Det færdige resultat er lækrere end summen af ingredienserne. Denne specielle, gastronomiske synergieffekt kan også opnås med f.eks. alm. wienerbrød, snegle, overskårne eller sågar brunsviger. Specielt hvis sidstnævnte er med for meget sukker og snask.

| Quote Reply
Rasmus Jessop (Senior) IP: Logged 2002-06-15 at 09:28
En Brunsvinger er jo ikke en brunsviger uden at der er så meger sukker/karamel masse at posen fra bageren er ved at gå i opløsning på vejen hjem.....

Og hvorfor kan vores bagere forresten ikke finde ud af at lave en rigtig brunsviger ??
Det er kun Brdr. Sørensen der forsøger, men det de kalder en brunsviger er en lille rund sag med et minimun af snask i midten, eller også er det en kæmpe stor skærekage ting...

En brunsviger skal være firkantet, med en dejlig blød bund og så et tons snask ovenpå, dækkende hele bundens flade !!!!

| Quote Reply
Anders (Senior) IP: Logged 2002-06-15 at 12:15
Godt initiativ. Der er intet som association til mad der kan sætte en bestemt lokation på landkortet. Tænk på Amagermaden, Sol over Gudhjem eller på Troels Trier & Rebecca Brüels "Bøf med Løg", som har ætset min fødeby Smørumnedre fast i alles bevidsthed.

Men måske er Spandauer i Gulerodsbolle ikke den helt rigtige representation af Bryggen? Hvorfor ikke lave en lille konkurrence om hvem der kan lave den mest rigtige Bryggemad, som representere ånden her?

Måske var det noget for Bryggebladet at udskrive en konkurrence blandt læserne? Eller måske for vores madsteder at komme med forslag og dermed kunne vinde den hæder at kunne sælge den originale Bryggemad? Jeg ville gerne se (og være dommer i) en dyst imellem Prego, Republica og klassikeren Nabilo.

| Quote Reply
Janse (Member) IP: Logged 2002-08-02 at 20:31
Gode lochte, du kan da nok forstå, at en "Berliner" må være den bedste kombination men okay, "en gulerodsbolle", den holder!

Gode billeder du ellers levere hist og pist -tak for dem, særligt dem med den brændte Super Brugs.

Hilsen pyro-Jørgen

icon Re: Re: Bryggemad

| Quote Reply
vjacob (Senior) IP: Logged 2004-06-18 at 18:39
quote:
Anders wrote:
Godt initiativ. Der er intet som association til mad der kan sætte en bestemt lokation på landkortet. Tænk på Amagermaden, Sol over Gudhjem eller på Troels Trier & Rebecca Brüels "Bøf med Løg", som har ætset min fødeby Smørumnedre fast i alles bevidsthed.

Men måske er Spandauer i Gulerodsbolle ikke den helt rigtige representation af Bryggen? Hvorfor ikke lave en lille konkurrence om hvem der kan lave den mest rigtige Bryggemad, som representere ånden her?

Måske var det noget for Bryggebladet at udskrive en konkurrence blandt læserne? Eller måske for vores madsteder at komme med forslag og dermed kunne vinde den hæder at kunne sælge den originale Bryggemad? Jeg ville gerne se (og være dommer i) en dyst imellem Prego, Republica og klassikeren Nabilo.

Kom Bryggenet nogensinde med en sådan konkurrence? Jeg synes der er potentiale i din ide Anders - det kunne være sjovt at se, hvordan madstederne "dystede lidt" :-)

| Quote Reply
lochte (Bryggenet) IP: Logged 2004-06-20 at 21:31
Der findes kun én slags bryggemad! Ingen grund til overflødige konkurrencer.

| Quote Reply
vjacob (Senior) IP: Logged 2004-06-20 at 23:18
quote:
lochte wrote:
Der findes kun én slags bryggemad! Ingen grund til overflødige konkurrencer.

BRYGGEMAD! BRYGGEMAD! BRYGGEMAD!

| Quote Reply
Jeppe (Senior) IP: Logged 2004-06-20 at 23:40
Så fik han den. Godt svar. Set & match til vjacob....

;)

| Quote Reply
lochte (Bryggenet) IP: Logged 2004-06-21 at 10:26
Pjat med jer!

| Quote Reply
lochte (Bryggenet) IP: Logged 2004-06-21 at 10:27
Hvor mange har i øvrigt dristet sig til at smage den rigtige bryggemad?
vjacob, du har da, ikke?

| Quote Reply
vjacob (Senior) IP: Logged 2004-06-27 at 09:12
quote:
lochte wrote:
Hvor mange har i øvrigt dristet sig til at smage den rigtige bryggemad?
vjacob, du har da, ikke?

Jeg kan med stolthed sige: Jeg har spist en bryggemad. Jeg kan i øvrigt tilføje, at det traditionelle reducerings-tryk ikke var nødvendigt - men egentlig blev denne del af tilberedelsen udeladt pga. stor appetit, det nødvendige faste greb samt kontra-revolutionære dagdrømme ;)

| Quote Reply
vjacob (Senior) IP: Logged 2006-01-18 at 12:09
William: Det er svært at modargumentere, jeg har nemlig en bryggemad stående på bordet...

| Quote Reply
Clifton (Senior) IP: Logged 2006-01-18 at 12:15
But, why?

| Quote Reply
stagegaard (Senior) IP: Logged 2006-01-18 at 19:44
Er jeg den eneste der savner det gode gamle studenterbrød???

| Quote Reply
hollywood (Senior) IP: Logged 2006-01-18 at 21:07
jeg savner nu ikke studenterbrød som sådan, men indtil sidste år lavede bageren i lagkagehuset de lækreste studenterbrød. Så blev butikken bygget om og moderne. Ud røj studenterbrødene, så nu har de kun romkugler tilbage og nej, det er ikke det samme.

| Quote Reply
lochte (Bryggenet) IP: Logged 2006-01-18 at 22:46
Thumbs up, vjacob! Men... Du smider da ikke ost(!) i din bryggemad, eller hva'? Højst ureglementeret!

| Quote Reply
vjacob (Senior) IP: Logged 2006-01-25 at 00:34
Jeg indrømmer det, jeg blev spottet.

Der røg ost i maden på denne dag. Det gjorde ikke oplevelsen mindre ubeskrivelig, snarere det modsatte.

Men lad mig nøjes med at sige, at den bryggemad....................eddermaneme var god, også selvom der var ost i, og man må skamme sig lidt.

| Quote Reply
Tim Pedersen (Senior) IP: Logged 2006-01-25 at 10:00
Det er ikke normalt.

| Quote Reply
Rasmus Jessop (Senior) IP: Logged 2006-01-25 at 12:32
Se, hvis du nu kendte de omtalte personer, herunder opfinderen af bryggemaden, så ville du mene at det var fuldstændigt normalt ;-)

Du ved jo godt at kunstneriske og kreative hjerner fungere anderledes end vi "normale" mennesker.

;-)
Rasmus

| Quote Reply
Seindal (Bryggenet) IP: Logged 2006-01-25 at 21:49
Det er i hvert fald ikke normalt med ost!

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2006-01-26 at 01:28
Jeg vil sige at det mest normale i alt det her er osten. Det er det eneste jeg ville spise. Alt det andeterikke noget som hører til i respektable menneskers munde.

| Quote Reply
Kristian (Bryggenet) IP: Logged 2006-01-26 at 19:46
Jaja.. det er ikke altid let for jævne menesker at forstå den slags avantgarde madkunst.

[Edited by Kristian on 2006-01-26 at 18:48 GMT]

| Quote Reply
pinnerup (Junior) IP: Logged 2006-01-30 at 14:03
Jeg melder, at jeg netop i dag har forsøgt mig udi den ædle bryggemadkunst og fik efter mange anstrengelser frembragt dette ædle produkt:
(bestik var fundet frem for nødtilfældes skyld, men fandt ikke anvendelse)

Bryggemaden blev fortæret med en kop kaffe og et glas vand og smagte aldeles fortræffeligt.

| Quote Reply
Kristian (Bryggenet) IP: Logged 2006-01-30 at 21:03
En modedille der spreder sig som en steppebrand :)

Skriv svar

Debatforum : Fri debat : Bryggemad
Not Logged In? Username: Password: Lost your password?