bryggenet

Debatforum : Fri debat : Mohammed tegningerne

Skriv svar

icon Mohammed tegningerne

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-01-30 at 12:38
Jeg er flov over at være dansk!

Hvordan kan en veluddannet kulturjournalist godt oppe i årerne dog opføre sig sådan?? Manden har oven i købet været i mellemøsten flere gange, og ved at muslimer tager meget alvorligt på Deres religion og at Mohammed under ingen omstændigheder må afbildedes. Ifølge medierne blev jyllandsposten advaret mod at sætte disse tegninger i avisen!!

Vi hævder her i Danmark at vi har ytringsfrihed, men ytringsfrihed er jo ikke bare et ord, der er en masse etiske og usagte regler omkring friheden. Hvis vi ikke har en etisk og moralsk baggrund for det vi gør, syntes jeg vi er langt ude.

Jeg forstår så udmærket hele mellemøstens reaktion, jeg ville også reagere hvis Danmark blev undergravet og generet på den måde.

Jeg er en ganske almindelig dansker som bare går og græder indvendigt over at vi kan behandle andre folkeslag og religioner på denne umoralske og respektløse måde.

Har vi dog ingen følelser og retfærdighedssans tilbage?

Det ville være dejligt med andres mening, man kan aldrig blive for klog!!

Og nu når alligevel er her, så kig lige ind på min hjemmeside www.islands-brygge.com
[Edited by Anett on 2006-01-30 at 15:49 GMT]

[Edited by Anett on 2006-01-30 at 15:49 GMT]

[Edited by Anett on 2006-01-31 at 17:44 GMT]

icon Re: Mohammed tegningerne

| Quote Reply
Kjøller (Member) IP: Logged 2006-01-30 at 13:12
Jeg må sige at jeg har det på samme måde.

Jeg mener at man skal kæmpe med næb og klør for ydringsfriheden, men jeg kan ikke se nogen grund til at sige/gøre noget som træder på andre, bare fordi man kan/må.

Jeg mener iforvejen at vi(Danmark) har gjort os nok upopulære med vores ubetingede samarbejde(nærmere de siger hop og vi siger hvor højt?) med USA og UK i de sidste par år, og de her omtalte tegninger har ikke lige fremst hjulpet os, nok nærmere kastet benzin på bålet. Og så må jeg indrømme at det løber mig koldt ned af ryggen nå DF kommer med deres kommentare om sagen.

Jeg mener at sagen at er blevet blæst op af begge sider, men jeg kan ikke forstå hvorfor at vores regering ikke tager sagen op til overvejelse igen. Især i lyset af boykottelserene der sker af danske virksomheder i de på virkede lande.

[Edited by Kjøller on 2006-01-30 at 12:12 GMT]

Medlem af Teknisk udvalg og Driftsgruppen

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-01-30 at 15:50
Tak for dit svar kjøller

| Quote Reply
stagegaard (Senior) IP: Logged 2006-01-30 at 21:03
Jeg er til dels enig. Synes tegningerne er grundløse og jeg kan ikke forstå hvad formålet har været. Når det er sagt er jeg ikke enig i den reaktion det har afstedkommet. Det er en "privat virksomhed" der har ytret sig og det burde på ingen vis medføre en generel boykot af et land der generelt er enig i at Jyllands Postens disposition var forkert (selv vores kære statsminister har idag udtalt at han personligt er uenig!). Samtidig synes jeg det er forkasteligt at en delegation der er klar over dette tager rundt til de muslimske lande og spreder historier der generaliserer den danske befolkning på baggrund af få "uromagere", det er da ikke ligefrem noget der gavner integrationen... men okay det var jo nok heller ikke meningen. For at opsummere min pointe - som altid er det de få brodne kar (på begge sider) der kommer frem med deres fremmedfjendske synspunkter (og ja delegationen er også fremmedfjendsk) i stedet for at fokusere på de positive elementer (der desværre er få) for der er jo trods alt såvel danskere der gerne vil have invandrene integreret og heldigvis også invandrere der gerne vil integreres.

| Quote Reply
MartinBJ (Member) IP: Logged 2006-01-30 at 23:45
Jeg synes heller ikke det var pænt af Jyllands Posten at sætte tegningerne i.
Og hvor er det dog ærgeligt at høre at danske nødhjælpsarbejdere bliver beordret til at passe på hvor de end er i de mellemøstlige lande. De mennesker der frivilligt tager ud for at hjælpe befolkningen hvor de kommer frem.

Når det er sagt synes jeg samtidig, at det er problematisk at kunstnere som Rushdie, Van Gogh og kvinden fra samme film er blevet forfulgt for at have ytret sig kunstnerisk (kritisk) om Islam.

Et eller andet sted er der nogen der bør (burde) råbe vagt i gevær, og overfor alle pointere at vi har ytringsfrihed i vores samfund!

Bare ærgeligt at det er sket på den måde Jyllands Posten gjorde det på.

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2006-01-31 at 01:04
Selvfølgelig kan man godt diskutere om JP's måde at tage ytringsfriheden i Danmark op til diskussion på, nu også var den mest raffinerede... - men at det overhovedet er nået så vidt, som det er nu, skyldes efter min mening overvejende Det Islamiske Trossamfund, som med al tydelighed har vist med sin rejsende delegation til Mellemøsten, at den overhovedet ikke er interesseret i dialog med danskerne, men har helt sin egen dagsorden.

Og så bryder jeg mig slet ikke om de tendenser vi ser mange steder og i mange lande, og som forøvrigt affødte JP's artikel, at mange kunstnere ikke tør udtrykke sig, når det drejer sig om noget der har med følsomme områder at gøre, som f.eks. berøring af religiøse dogmer. En dansk forfatter kunne ikke finde illustratorer der turde lægge navn til en børnebog omhandlende Muhammed - og ja, Rushdie blev jagtet pga af en bog, van Gogh blev myrdet og en kvinde jages på livet fordi hun var med i en film der omhandlede nogle koranvers på ryggen... - skal vi virkelig lade os styre af og være underlagt kræfter, der forsøger at knægte den kunstneriske ytringsfrihed ? Jeg mener nej... - og at det er på tide, at vi råber vagt i gevær...

[Edited by Sanna on 2006-01-31 at 01:41 GMT]

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-01-31 at 08:47

Selvfølgelig skal vi ikke underlægge og noget som helst specielt ikke vores ytringsfrihed, men jeg syntes bare at i vores iver for at forsvare den, glemmer vi respekten for dem, som for os, har en anderledes tankegang. Vi har så meget andet vi kan ytre os omkring, hvorfor lige det mest følsomme sted for millioner af mennesker rundt omkring i verden. For dem at se, har vi lagt en tikkende bombe midt i deres aller helligste...Det vidste JP udmærket godt !

| Quote Reply
Rasmus Jessop (Senior) IP: Logged 2006-01-31 at 09:03
Jeg har hele tiden været meget kritisk overfor JP, pga de pågældende tegninger.

Jeg mener at aviser & mediers opgave er at bringe nyhederne, ikke SKABE nyhederne !!!

JP regnede helt bevidst med at skabe en debat, sådan at man havde noget at fylde avisen med de efterfølgende uge, og desværre så bed de radikale elementer på alle sider på krogen. Hvis imamerne havde sagt at vi nedværdiger os ikke til at kommenterer sådan noget smuds, så var sagen slut.

Nu blev sagen trukket ud måned efter måned, og DF fik malket al den negativitet ud i samfundet som de trives så godt på....

At sagen lige pludselig nu har fået så store konsekvenser 4 måneder senere, skyldes nogle specielle forhold i mellemøsten.
Her har en række meget upopulære regimer interne problemer med deres befolkninger, og de har pludselig indset at her har de en god sag med en fælles "ydre" fjende. Så længe befolkningerne i mellemøsten har denne sag at fokusere på, så længe brokker de sig ikke over deres egne levevilkår og deres regimeledere.

Det er den ældgamle romerske historie om brød og skuespil til folket, for at holde dem fra oprør. Desværre er det denne gang Danmark der er havnet i arenaen sammen med løverne !

icon Re: Re: Mohammed tegningerne

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2006-01-31 at 10:11
quote:
rasmus jessop wrote:
At sagen lige pludselig nu har fået så store konsekvenser 4 måneder senere, skyldes nogle specielle forhold i mellemøsten.
Her har en række meget upopulære regimer interne problemer med deres befolkninger, og de har pludselig indset at her har de en god sag med en fælles "ydre" fjende. Så længe befolkningerne i mellemøsten har denne sag at fokusere på, så længe brokker de sig ikke over deres egne levevilkår og deres regimeledere.

De specielle forhold i Mellemøsten har vel stået på i længere tid end blot inden for de sidste 4 måneder...

Man kan jo spørge Det Islamiske Trossamfund om ikke de godt var klar over at de bar mere ved til bålet, ved at rejse ud netop til de steder, i samme åndedrag som man spørger JP om ikke de vidste, at tegningerne ville afstedkomme en reaktion...

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2006-02-01 at 10:07
Det er jo et resultat af flere forhold.

For det første JPs totale mangel på rettidig omhu. Ja, det kan godt være at MÅLET var at sige noget om ytringsfrihed og selvcensur. Men MIDLET var helt ude i skoven. De har selvfølgelig alt den ret de ønsker til at bringe tegningerne, men for f...... det er ikke forbudt også at tænke sig om og lave en simpel mål-middel kalibrering

For det andet så den efterfølgende indelandske reaktion. Visse muslimske grupper føler sig som ofre i det danske samfund og langt hen af vejen er det forståeligt. De griber denne sag som fixpunkt for deres vrede over det. De prøver med denne sag at få en smule respekt, men bliver afvist, i første omgang i offentligheden ("hvad fanden kan et par tegninger betyde for dem") og i anden omgang per proxy ved statsministerens afvisning af at mødes med ambassadørerne. De får ikke nogen kanal for deres vrede i det danske samfund. Statsministeren skulle ikke have sagt undskyld eller taget andre parlementariske initiativer, men lyttet til protesten og sagt, at han har forstået at det har trådt folk over tæerne, ikke mere end hvad han gjorde i sin nytårstale. Simpel konfliktløsningstaktik, som er yderst effektiv: Vis at du virkelig har forstået årsagen til modpartens vrede. Statsministeren var så fokuseret på ytringsfriheden og det legale spørgsmål, at han ikke forstod at det handlede om noget helt andet og man ikke behøver at give køb på værdier, som vi sætter rigtigt højt for at vise respekt for værdier, som de andre sætter højt.

Tredje forhold er hvad de muslimske grupper gør, da de ikke har fået kanalfor deres vrede herhjemme. De internationalisere den. Og her kommer sagen til at indgå i helt andre logikker, som de ikke længere kan kontrollere. I palæstina i de følelsesladede følger af valget, i mange ander steder i det spændte forhold imellem staten og borgerne. Selv om det er en helt menneskelig reaktion at prøve at få afløb for ens vrede der hvor man kan, er det åbenlyst, at det er et fejlgreb at internationalisere konflikten. Det giver måske en følelse af betydning, når man kan sætte en så stærk reaktion igang, men til gengæld bliver det klart at de ingen kontrol har, hvis de går med til at prøve at stoppe den og det vinder de intet ved.

[Edited by AndersII on 2006-02-01 at 10:13 GMT]

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-02-01 at 12:27
Hvor er det bare nogle fede tilbagemeldinger i har givet!!

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2006-02-01 at 20:27
Set i bakspejlet burde Fogh have indkaldt til det møde, ambassadørerne bad om i sin tid, og ikke have fokuseret så meget på grundlaget for deres krav til mødet, nemlig at de ville have tegnerne straffet, men i stedet brugt lejligheden til at give udtryk for ytringsfrihedens ukrænkelighed samt at regeringen ikke har bemyndigelse til at straffe en avis for dens artikler - og måske samtidig udtrykke sit eget mishag over for JP's metoder. Og så kunne man have fortsat dialogen derfra... - måske.

Her er yderligere en forklaring på, hvorfor Det Islamiske Trossamfund har set det som sin opgave at sprede budskabet i Mellemøsten og hvorfor det har eskaleret:

Citat
»Intern splid giver optrapning«
Mens den menige muslim ønsker ro, søger fremtrædende imamer til gengæld at fremstille et Danmark, hvor rettroende muslimer bliver forfulgt og undertrykt.

»Det giver dem større status og bedre mulighed for økonomiske donationer fra mellemøstlige kredse. De argumenterer for, at de skal bruge penge for at beskytte islam«, siger Naser Khader, som beskriver konkurrencen sådan:

»De forsøger at blive Mr. Islam i Danmark, og den interne strid betyder optrapning af konflikten«, siger han og ser det også som forklaring på, hvorfor kravene til den danske regerings undskyldning hele tiden stiger.
citat slut

http://politiken.dk/VisArtikel.iasp?PageID=433734

[Edited by Sanna on 2006-02-01 at 20:31 GMT]

[Edited by Sanna on 2006-02-01 at 20:36 GMT]

| Quote Reply
Jops (Junior) IP: Logged 2006-02-01 at 22:01
Jeg tror at der er sket uoprettelig skade for Danmark i meget lang tid fremover, på grund af denne sag, desværre.

Kan nogen iøvrigt huske, at der sidst i 80'erne /starten af halvfemserne?? var stor diskution om en moske på Bryggen(lige overfor Universitetet). Det blev droppet fordi de muslimske lande, ikke kunne blive enige om hvem der skulle betale de 60-80 mill. det ville koste.

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-02-02 at 04:20
Er vi nu blevet "lillebror/søster" tænker på tegningerne der er blevet sat i aviser i Europa, hvad har de gang i, hvilken hjælp er det???? Hjælp til en krigerisk tankegang fremover??

| Quote Reply
mics (Bryggenet) IP: Logged 2006-02-02 at 16:38
quote:
anett wrote:
Er vi nu blevet "lillebror/søster" tænker på tegningerne der er blevet sat i aviser i Europa, hvad har de gang i, hvilken hjælp er det???? Hjælp til en krigerisk tankegang fremover??

En hjælp til bedre forståelse begge veje. De arabiske lande er åbenbart uvidende om hvordan vestens samfund fungerer og vesten er ikke klar over hvor stor betydning religionen har for muslimerne.

Det giver en masse balade nu men er med til at skabe en dialog (nogle mere civiliseret end andre) og jeg er sikker på at det er gavnligt fremover.

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-02-02 at 17:11
Det håber jeg virkelig du har ret i !!!!

| Quote Reply
Melle (Member) IP: Logged 2006-02-05 at 10:51
Jeg er i den lidt sære situation, at jeg simpelthen ikke kan komme frem til om JPs tegninger er ok eller ej.

At JP ville åbne en debat - måske endda provokere den frem - efter nogle episoder, hvor kunstnere på den ene eller anden måde er blevet censureret eller har censureret sig selv grundet frygt for muslimske reaktioner, finder jeg positivt.

Reaktionerne og konsekvenserne er imidlertid meget negative. Her tænker jeg i første omgang på boykot, brændte flag og ambasader, adskillige bombetrusler mod JPs redaktioner med videre, men i anden omgang og lige så væsentligt på den vestlige verden og i særdeleshed mange danskeres modreaktion, hvor sms-kæder med opfordring til at droppe pizzamanden og grønthandleren florerer i uskøn forening med en yderligere legalisering af mange danskeres opfattelser a la kan de ikke lide lugten i bageriet ... osv.

Tilbage står jeg med en opfattelse af, at det eneste der er helt sikkert er, at afstanden mellem to kulturer med hver deres religionsgrundlag, er blevet større. Og det er efter min mening det mest triste ved denne sag for det gør ikke verden til et bedre og mere sikkert sted for nogen.

| Quote Reply
Jeppe (Senior) IP: Logged 2006-02-05 at 12:04
JP har skulle fortsætte deres image som klassens slemme dreng. Sådan lidt EB's "tør hvor andre tier"-mentalitet og de fik en væsentlig større reaktion end ventet fordi de gjorde det på virkelig dårligt tidspunkt.

I den muslimske verden har man overreageret helt vildt i mine øjne og intet der er sket kan forsvare at brænde en ambassade ned.

Jeg vil til enhver tid forsvare JP's ret til at skrive den slags, men det ændrer ikke på, at det var ualmindelig dumt og følelseskoldt. De har mobbet muslimerne og mærket konsekvensen. Jeg tror det var "Anden" der sagde noget i stil med, at det svarer til at gå op til en stor rocker og kalde ham fede nar. Det er du fuldt i din ret til, men du får nok tæv ikke desto mindre.

Rent politisk er Danmark ikke længere et land jeg er stolt over at være fra, og sådan har det været i nogle år nu. Men det bliver værre og værre. Og det vil blive værre endnu for det her er vand på DF's mølle.

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-02-05 at 14:51
Det undrer mig helt vildt meget at vi intet får at vide omkring hvad politikerne beskæftiger sig med i disse dage. For mig at se er det eneste de kan sige "Det er forfærdeligt, forkasteligt og at de fordømmer" For min del savner jeg virkelig en konstruktiv handling af een eller anden art! Det ser ud til at de sidder med hænderne i skødet og bare lader tingene ske i en stor stædighed. For det er da helt sikkert meget vigtigt at vores land beholder sin "ytringsfrihed" når hele resten af verden er ved at brase sammen! Er der slet ingen der tænker på, at hvis de Mohammed tegninger ikke var udgivet (mangel på sund fornuft) var der slet intet sket...

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2006-02-05 at 19:19
quote:
anett wrote:
Det undrer mig helt vildt meget at vi intet får at vide omkring hvad politikerne beskæftiger sig med i disse dage. For mig at se er det eneste de kan sige "Det er forfærdeligt, forkasteligt og at de fordømmer" For min del savner jeg virkelig en konstruktiv handling af een eller anden art! Det ser ud til at de sidder med hænderne i skødet og bare lader tingene ske i en stor stædighed. For det er da helt sikkert meget vigtigt at vores land beholder sin "ytringsfrihed" når hele resten af verden er ved at brase sammen! Er der slet ingen der tænker på, at hvis de Mohammed tegninger ikke var udgivet (mangel på sund fornuft) var der slet intet sket...

Det tror jeg så ikke, at der ikke var sket noget - på et eller andet tidspunkt et eller andet sted. Måske havde det være Kåre Bluitgens illustrerede bog om Muhammed, der kunne have været årsagen, hvis den var faldet nogen for brystet, selvom den set i lyset af JP's tegninger må være helt stueren - nu kom JP ham i forkøbet, inden hans bog udkom, med noget der var endnu værre. Men havde det ikke været JP's tegninger og Det Islamiske Trossamfund i skønsom forening, havde det nok været noget andet. Måske ikke på nuværende tidspunkt, men så om nogle måneder eller om et halvt år eller... - det er en krudttønde derude, der bare har gået og ventet på det rigtige øjblik, til at eksplodere.

Og jeg har indtryk af, at regeringen, Folketinget og al diplomati, der overhovedet kan gå og kravle arbejder på højtryk. Tror næppe ret mange sidder med hænderne i skødet lige nu. Bl.a. Statsministeren har udtalt sig til Al-Jazeera (præstationen kan godt nok diskuteres), han og Udenrigsministeren har lige afholdt (det længe ventede) møde med ambassadørerne fra det meste af verden (der er stadig kritiske røster, men overvejende tror jeg de fleste af ambassadørerne gik derfra mere positive, end da de kom, bl.a den palæstinensiske ambassadør) og udenrigsministeren er i telefonisk kontakt med mange af de berørte lande - samt de fleste af de danske ambassadører ude omkring i verden, gør hvad de kan for at berolige gemytterne, når der opstår uroligheder.

DR1 sender en times debat i aften fra kl. 21.15 hvor "hele landet" samles om sagen, måske vil det udvide kendskabet til, hvad der bliver gjort af tiltag, måske ikke. Men jeg vil ikke mene det er særlig konstruktivt og en måde at komme videre på, hvis vi skal sidde og tale abstrakt om, at dét var aldrig sket, hvis ikke... Nu er det sket, vi kan ikke bare lave en ommer, så må vi tage den derfra...

[Edited by Sanna on 2006-02-05 at 20:09 GMT]

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2006-02-05 at 20:36
quote:
Jeppe wrote:
JP har skulle fortsætte deres image som klassens slemme dreng. Sådan lidt EB's "tør hvor andre tier"-mentalitet og de fik en væsentlig større reaktion end ventet fordi de gjorde det på virkelig dårligt tidspunkt.

I den muslimske verden har man overreageret helt vildt i mine øjne og intet der er sket kan forsvare at brænde en ambassade ned.

Jeg vil til enhver tid forsvare JP's ret til at skrive den slags, men det ændrer ikke på, at det var ualmindelig dumt og følelseskoldt. De har mobbet muslimerne og mærket konsekvensen. Jeg tror det var "Anden" der sagde noget i stil med, at det svarer til at gå op til en stor rocker og kalde ham fede nar. Det er du fuldt i din ret til, men du får nok tæv ikke desto mindre.

Rent politisk er Danmark ikke længere et land jeg er stolt over at være fra, og sådan har det været i nogle år nu. Men det bliver værre og værre. Og det vil blive værre endnu for det her er vand på DF's mølle.

Funldstændigt som jeg føler det. Dog har det her været et kvalitativt spring. Jeg havde trods alt ikke regnet med så stor stædighed fra JP og Fogh Rasmussen. De er jo begge tilhængere af en aktiv dansk deltagelse på verdensscenen og må også være interesseret i, på egne og vores vegne, at Danmark ses som en partner man kan føre dialog med.

Jeg har et andet problem nu. Jeg har ingen anelse om hvordan vi kommer videre herfra og hvad jeg kan gøre. Alt tolkes ind i et sort/hvidt billede, selv Khaders forsøg på at starte en forening af moderate muslimer bliver af nogle set som en eventuel kilde til yderligere utilsigtet radikalisering af de yderligeregående muslimer i DK. Jeg ved simpelthen ikke hvad man kan gøre for at genskabe en dialog.

icon Re: Re: Re: Mohammed tegningerne

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-02-06 at 11:23
quote:
Sanna wrote:
quote:
anett wrote:

Det tror jeg så ikke, at der ikke var sket noget - på et eller andet tidspunkt et eller andet sted. Måske havde det være Kåre Bluitgens illustrerede bog om Muhammed, der kunne have været årsagen, hvis den var faldet nogen for brystet, selvom den set i lyset af JP's tegninger må være helt stueren - nu kom JP ham i forkøbet, inden hans bog udkom, med noget der var endnu værre. Men havde det ikke været JP's tegninger og Det Islamiske Trossamfund i skønsom forening, havde det nok været noget andet. Måske ikke på nuværende tidspunkt, men så om nogle måneder eller om et halvt år eller... - det er en krudttønde derude, der bare har gået og ventet på det rigtige øjblik, til at eksplodere.

Og jeg har indtryk af, at regeringen, Folketinget og al diplomati, der overhovedet kan gå og kravle arbejder på højtryk. Tror næppe ret mange sidder med hænderne i skødet lige nu. Bl.a. Statsministeren har udtalt sig til Al-Jazeera (præstationen kan godt nok diskuteres), han og Udenrigsministeren har lige afholdt (det længe ventede) møde med ambassadørerne fra det meste af verden (der er stadig kritiske røster, men overvejende tror jeg de fleste af ambassadørerne gik derfra mere positive, end da de kom, bl.a den palæstinensiske ambassadør) og udenrigsministeren er i telefonisk kontakt med mange af de berørte lande - samt de fleste af de danske ambassadører ude omkring i verden, gør hvad de kan for at berolige gemytterne, når der opstår uroligheder.

DR1 sender en times debat i aften fra kl. 21.15 hvor "hele landet" samles om sagen, måske vil det udvide kendskabet til, hvad der bliver gjort af tiltag, måske ikke. Men jeg vil ikke mene det er særlig konstruktivt og en måde at komme videre på, hvis vi skal sidde og tale abstrakt om, at dét var aldrig sket, hvis ikke... Nu er det sket, vi kan ikke bare lave en ommer, så må vi tage den derfra...

[Edited by Sanna on 2006-02-05 at 20:09 GMT]

Selvfølgelig kan vi ikke lave en "ommer", vi burde have tænkt os om, som jeg skrev i det første indlæg der startede debatten, som jeg ser det er der mangel på en bredere og mere intelligent respekt/forståelse for den "globale" situation vi har nu!! Det er som om at alle bare vil have ret i deres forskellige synspunkter. For mig at se handler det ikke mere om en "sag" men om en barsk læresætning.

| Quote Reply
Jeppe (Senior) IP: Logged 2006-02-06 at 18:07
Som det er blevet sagt en del gange i nyhederne osv, så handler det her ikke længere om tegningerne, men om den frustration mange muslimer føler over verdenssituationen. Visse magter i Libanon og Syrien malker også det her helt vildt og det lykkes dem tydeligvis.

Men det må også være et spørgsmål om virkelig dårlig timing fra JP's side og god spin fra de mere ekstremistiske muslimers side, for som en af mine venner påpegede i går så er det langt fra første gang, at nogen har gjort grin med Mohammed. F.eks. i den noget latrinære serie 'South Park' er han blevet portrætteret flere gange. Blandt andet som en del af en superheltebande, hvor han er venner med figurerne "Seaman" og "Swallow". Det er i mine øjne væsentlig mere fornærmende.

Desuden er det, som Sanna påpegede, et problem, at man har været så længe om at undskylde og gemt sig bag ytringsfriheden. Men som Per Stig Møller sagde er vores ytringsfrihed jo ikke absolut, og det her kan muligvis også falde ind under blasfemi som faktisk er strafbart.

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-02-09 at 09:43
Hej alle

Her har jeg fået et link til en hjemmeside der samler underskrifter til regeringen om hjælp til forsoning. Der er på nuværende tidspunkt 9522 der har underskrevet. Hvis du har lyst er linket her:

Skriv under på forsoning:

www.forsoningnu.dk/underskrift/index.php

- og send emailen videre, tak!

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2006-02-09 at 18:16
Er allerede klaret gjort. Se også anotherdenmark.org

Fed ikke-leder i Bryggebladet i dag forresten

| Quote Reply
PaxFax (Junior) IP: Logged 2006-02-09 at 22:29
Jeg synes problemet med anotherdenmark.org og lignende er, at det kan tolkes som eftergivenhed for trusler om vold og boycott. Det ville være katastrofalt, hvis ekstremister får den opfattelse, at de kan få resten af verden til at makke ret, hvis bare de råber højt nok og brænder ambassader af. Så bliver det bare endnu værre næste gang det sker.
Dermed ikke være sagt, at jeg ikke går 100% ind for dialog og en fredelig løsning på sagen. Det nytter bare ikke noget, at give dem ret for at slippe for ballade.

Uanset hvor fornærmende Muhammed tegningerne var for muslimer, så havde JP dog ret til at vise dem efter vores traditioner med meget vid ytringsfrihed og satire af religion.
Problemet er, at hvis man skal respektere intolerante religiøse dogmer og love som ikke har nogen gyldighed i Danmark, så viser man faktisk, at man ikke længere respekterer sine egne værdier, som individuel religionsfrihed, demokrati og ytringsfrihed, fordi de er i total modstrid med hinanden.
Deres reaktion viser jo netop en total mangel på respekt for vores værdier. Ytringsfriheden er ligeså vigtig for os som Muhammed er for dem.

Hvis man mener at regeringen har noget at undskylde, så forstår man ganske enkelt ikke hvordan pressen og lovene fungerer her i landet.

[Edited by PaxFax on 2006-02-09 at 21:30 GMT]

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-02-09 at 22:50
quote:
PaxFax wrote:
Jeg synes problemet med anotherdenmark.org og lignende er, at det kan tolkes som eftergivenhed for trusler om vold og boycott. Det ville være katastrofalt, hvis ekstremister får den opfattelse, at de kan få resten af verden til at makke ret, hvis bare de råber højt nok og brænder ambassader af. Så bliver det bare endnu værre næste gang det sker.
Dermed ikke være sagt, at jeg ikke går 100% ind for dialog og en fredelig løsning på sagen. Det nytter bare ikke noget, at give dem ret for at slippe for ballade.

Uanset hvor fornærmende Muhammed tegningerne var for muslimer, så havde JP dog ret til at vise dem efter vores traditioner med meget vid ytringsfrihed og satire af religion.
Problemet er, at hvis man skal respektere intolerante religiøse dogmer og love som ikke har nogen gyldighed i Danmark, så viser man faktisk, at man ikke længere respekterer sine egne værdier, som individuel religionsfrihed, demokrati og ytringsfrihed, fordi de er i total modstrid med hinanden.
Deres reaktion viser jo netop en total mangel på respekt for vores værdier. Ytringsfriheden er ligeså vigtig for os som Muhammed er for dem.

Hvis man mener at regeringen har noget at undskylde, så forstår man ganske enkelt ikke hvordan pressen og lovene fungerer her i landet.

For min del er jeg fuldstændig ligeglad om en underskriftindsamling kan fortolkes som eftergivenhed, den er ihvertilfælde bestemt ikke ment sådan.
Respekten for andre individer (vi lever jo i den samme verden) skulle være åbenlys for alle. Hvad skulle det dog hjælpe at fornærme andre, man får det da bestemt ikke bedre med sig. Det kan heller ikke nytte noget KUN at forstå sit eget land, forståelsen skulle række videre end bare til lille danmark!!

icon Re: Re: Re: Mohammed tegningerne

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-02-09 at 22:52
quote:
anett wrote:
quote:
PaxFax wrote:

For min del er jeg fuldstændig ligeglad om en underskriftindsamling kan fortolkes som eftergivenhed, den er ihvertilfælde bestemt ikke ment sådan.
Respekten for andre individer (vi lever jo i den samme verden) skulle være åbenlys for alle. Hvad skulle det dog hjælpe at fornærme andre, man får det da bestemt ikke bedre med sig. Det kan heller ikke nytte noget KUN at forstå sit eget land, forståelsen skulle række videre end bare til lille danmark!! Ikke at jeg sympatiserer med afbrænding-terror eller andre voldshandlinger.

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2006-02-09 at 23:00
Det højeste værdi i et åbent samfund er den enkelte persons evne til at lave selvstændige vurderinger og udtrykke sin egen mening. Derfor ville det være selvmodsigende, hvis jeg skal holde min mening tilbage i sammenholdets navn.

Nu rummer siderne heller ikke en undskyldning, men en afstandstagen fra JPs beslutning, forsoningnu.dk desuden fra den førte indvandrerpolitik.

Jeg vil ikke lade terrorister eller bøller bestemme hvordan jeg udtrykker min holdning. Hvis jeg var klar til at underskrive mig på de to sider for 14 dage siden, så skal jeg også være det i dag. Hvis jeg holdt min kritik af JP tilbage, ville jeg netop spille med på deres dagsorden.

På siderne lægges op til dialog og fredelig sameksistens. Det er en i høj grad også en kritik imod den måde, som ambassadebrændere argumentere på.

icon Re: Re: Re: Re: Mohammed tegningerne

| Quote Reply
PaxFax (Junior) IP: Logged 2006-02-09 at 23:45
quote:
anett wrote:
Respekten for andre individer (vi lever jo i den samme verden) skulle være åbenlys for alle. Hvad skulle det dog hjælpe at fornærme andre, man får det da bestemt ikke bedre med sig.

Nu er pointen vel netop, at det ikke var meningen at tegningerne skulle fornærme. Meningen var, at vise at ytringsfriheden ikke kan knægtes af fanatikeres trusler. Der var faktisk en relevant baggrund for artiklen. Trusler og f.eks. det brutale overfald på en professor der tillod sig at læse op af koranen.

quote:

Det kan heller ikke nytte noget KUN at forstå sit eget land, forståelsen skulle række videre end bare til lille danmark!!

Hvem siger man kun skal forstå Danmark? Der er kæmpe forskel på at forstå og så bifalde eller respektere.
Hvis man af hensyn og respekt til religiøse dogmer, der i den grad er intolerante over for egne værdier, vælger at censurere sig selv, så har man indirekte sagt at ytringsfriheden er underlagt religiøse bestemmelser og love. Dette er igen i total modstrid med vores værdier.

Vi kan hurtigt blive enige om at tegningen med bomben i turbanen var dum, men resten af tegningerne var ret harmløse. Indtil en afgørelse i Retten kalder det blasfemi, har JP stadig al ret til at vise det.

Man kan godt respektere folk uden at respektere, at deres religion har nogen som helst autoritet over en.

Ligesom vi kan vælge mellem at blive fornærmede over Dannebrog og ambassader brændes og så lave optøjer i gaderne eller bare ryste på hovedet over det, så kan de.

icon Re: Re: Re: Re: Re: Mohammed tegningerne

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-02-10 at 08:50
quote:
PaxFax wrote:
quote:
anett wrote:
Respekten for andre individer (vi lever jo i den samme verden) skulle være åbenlys for alle. Hvad skulle det dog hjælpe at fornærme andre, man får det da bestemt ikke bedre med sig.

Nu er pointen vel netop, at det ikke var meningen at tegningerne skulle fornærme. Meningen var, at vise at ytringsfriheden ikke kan knægtes af fanatikeres trusler. Der var faktisk en relevant baggrund for artiklen. Trusler og f.eks. det brutale overfald på en professor der tillod sig at læse op af koranen.

Svar fra Anett:Prøv engang at læs hvad jeg skrev i mit første udlæg, vil du virkelig påstå, at han kun ville hævde sin ytringsfrihed? For mig at se kunne de minde om en direkte provokation...:
Hvordan kan en veluddannet kulturjournalist godt oppe i årerne dog opføre sig sådan?? Manden har oven i købet været i mellemøsten flere gange, og ved at muslimer tager meget alvorligt på Deres religion og at Mohammed under ingen omstændigheder må afbildedes. Ifølge medierne blev jyllandsposten advaret mod at sætte disse tegninger i avisen!!

quote:

Det kan heller ikke nytte noget KUN at forstå sit eget land, forståelsen skulle række videre end bare til lille danmark!!

Hvem siger man kun skal forstå Danmark? Der er kæmpe forskel på at forstå og så bifalde eller respektere.
Hvis man af hensyn og respekt til religiøse dogmer, der i den grad er intolerante over for egne værdier, vælger at censurere sig selv, så har man indirekte sagt at ytringsfriheden er underlagt religiøse bestemmelser og love. Dette er igen i total modstrid med vores værdier.

Vi kan hurtigt blive enige om at tegningen med bomben i turbanen var dum, men resten af tegningerne var ret harmløse. Indtil en afgørelse i Retten kalder det blasfemi, har JP stadig al ret til at vise det.

Man kan godt respektere folk uden at respektere, at deres religion har nogen som helst autoritet over en.

Ligesom vi kan vælge mellem at blive fornærmede over Dannebrog og ambassader brændes og så lave optøjer i gaderne eller bare ryste på hovedet over det, så kan de.

icon Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mohammed tegningerne

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2006-02-10 at 09:36
quote:
anett wrote:
Manden har oven i købet været i mellemøsten flere gange, og ved at muslimer tager meget alvorligt på Deres religion og at Mohammed under ingen omstændigheder må afbildedes.

- også blandt muslimer finder der en tilpasning til det omgivende samfund sted - det er ikke alle der stagnerer i religiøse regler. I Iran findes der plakater af Muhammed samt han er afbildet gennem århundreder i diverse skrifter.

Du startede dit indlæg med at skrive at du ikke var særlig stolt af at være dansk... - jeg vil sige jeg er utroligt stolt over at vi i Danmark har en gruppe muslimer, der nu langt om længe tør stå frem og sige de mere fundamentalistiske imamer imod. Det har den danske befolkning trængt til i årevis, at se at de moderate muslimer faktisk findes i samfundet, gerne vil høres og at han/hun tager den opgave på sig at skabe en bedre dialog og vise, hvad de står for. Det er helt exceptionelt at det sker, det vil gå over i historiebøgerne som et vendepunkt i DK ;) og om ikke andet, så kom der da dét ud af Muhammed-tegningerne...

[Edited by Sanna on 2006-02-10 at 09:47 GMT]

icon Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mohammed tegningerne

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-02-10 at 09:43
quote:
Sanna wrote:
quote:
anett wrote:
Manden har oven i købet været i mellemøsten flere gange, og ved at muslimer tager meget alvorligt på Deres religion og at Mohammed under ingen omstændigheder må afbildedes.

- også blandt muslimer finder der en tilpasning til det omgivende samfund sted - det er ikke alle der stagnerer i religiøse regler. I Iran findes der plakater af Muhammed samt han er afbildet gennem århundreder i diverse skrifter.

Ja, Sanne det er de intelligente og oplyste der ikke stagnerer i religiøse regler, og det er rigtigt at Muhammed har været afbildet gennem århundreder, men der er stadig en masse mennesker der også gennem århundreder er blevet undertrykt og nedgjort mange gange på grund af fattigdom og et rædselsfuldt regime. De skulle også have en chance, og måske er det derfor dette her sker, så vi alle kunne få øjnene op for at det ikke er alle der er lige priviligerede! Det skal lige understreges at jeg bestemt ikke sympatiserer med vold og afbrænding af diverse ambassader!!

[Edited by Anett on 2006-02-10 at 09:46 GMT]

icon Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mohammed tegningerne

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2006-02-10 at 09:50
quote:
anett wrote:Ja, Sanne det er de intelligente og oplyste der ikke stagnerer i religiøse regler, og det er rigtigt at Muhammed har været afbildet gennem århundreder, men der er stadig en masse mennesker der også gennem århundreder er blevet undertrykt og nedgjort mange gange på grund af fattigdom og et rædselsfuldt regime. De skulle også have en chance, og måske er det derfor dette her sker, så vi alle kunne få øjnene op for at det ikke er alle der er lige priviligerede! Det skal lige understreges at jeg bestemt ikke sympatiserer med vold og afbrænding af diverse ambassader!!

Ok, Anett, synes bare lige jeg ville korrigere... ;) - og jeg har aldrig opfattet det som at du skulle sympatisere med vold og afbrændinger ;)

[Edited by Sanna on 2006-02-10 at 09:50 GMT]

icon Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mohammed tegningerne

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-02-10 at 09:51
quote:
Sanna wrote:
quote:
anett wrote:

Du startede dit indlæg med at skrive at du ikke var særlig stolt af at være dansk... - jeg vil sige jeg er utroligt stolt over at vi i Danmark har en gruppe muslimer, der nu langt om længe tør stå frem og sige de mere fundamentalistiske imamer imod. Det har den danske befolkning trængt til længe, at se at de findes og at de tager den byrde på sig. Om ikke andet, så kom der da dét ud af det...

[Edited by Sanna on 2006-02-10 at 09:40 GMT]

Jeg skrev at jeg ikke var stolt af at være Dansk, for jeg syntes ikke det er OK at nedgøre andre folkeslag på den måde JP gjorde det, da jeg mener det blev gjort ud fra et provokerende og ynkeligt synspunkt!

jeg giver dig fuldstændig ret i at det er godt at de rabiate muslimer får læst og påskrevet, der er jeg stolt af at være Dansk!

icon Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mohammed tegningerne

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-02-10 at 09:54
quote:
Sanna wrote:
quote:
anett wrote:Ja, Sanne det er de intelligente og oplyste der ikke stagnerer i religiøse regler, og det er rigtigt at Muhammed har været afbildet gennem århundreder, men der er stadig en masse mennesker der også gennem århundreder er blevet undertrykt og nedgjort mange gange på grund af fattigdom og et rædselsfuldt regime. De skulle også have en chance, og måske er det derfor dette her sker, så vi alle kunne få øjnene op for at det ikke er alle der er lige priviligerede! Det skal lige understreges at jeg bestemt ikke sympatiserer med vold og afbrænding af diverse ambassader!!

Ok, Anett, synes bare lige jeg ville korrigere... ;) - og jeg har aldrig opfattet det som at du skulle sympatisere med vold og afbrændinger ;)

[Edited by Sanna on 2006-02-10 at 09:50 GMT]

:) smiler... Det skulle bare lige understreges!

[Edited by Anett on 2006-02-10 at 09:56 GMT]

| Quote Reply
lochte (Bryggenet) IP: Logged 2006-02-15 at 20:36
Interessante radioudsendelser om emnet:

http://www.dr.dk/P1/menneskerogmedier/Udsendelser/2006/02/10090815.htm

http://www.dr.dk/P1/ugenpaaspidsen/Udsendelser/2006/0210150654.htm

| Quote Reply
Citatplakat (Junior) IP: Logged 2019-08-22 at 13:47
er det helt dødt her

til fotoplakater og abstrakte kunstplakater
for https://citatplakat.dk samt medejer hos
https://bohobeach.shop

Skriv svar

Debatforum : Fri debat : Mohammed tegningerne
Not Logged In? Username: Password: Lost your password?