bryggenet

Debatforum : Fri debat : bliver bryggen en soveby??

Skriv svar

icon bliver bryggen en soveby??

| Quote Reply
nils (Member) IP: Logged 2006-08-02 at 11:34
Omend imponeret over det meget nye byggeri der foregår ned ad bryggen, er det en ting der bider sig bitter fast!! Der er stort set aldrig nogle virksomhedslejemål inkluderet i de nybyggede ejendomme. Der ligger lige Netto på hjørnet dernede, men bortset fra det er det boliger eller kontorvirksomhed over hele linjen.

Jeg har en gang hørt at en bygherre tjener væsentligt mere på at lave en bolig i stueplan, fremfor et virksomhedslokale (som jo hører bedst til i stueplan)og at dette er grunden til at de ikke bliver bygget!

Er der nogen der ved om der er lokaleplaner for sådan noget eller om der er frie tøjler for byggeselskaberne??

ellers kunne man frygte at det ny bryggen risikere at lide samme skæbne, som f.eks. frihavnen (tror jeg nok det hedder) oppe ved nordhavn station - en trist aktivitetsløs ekkodal.

Det forekommer mig at være en generel tendens - specielt hvis man kigge på alle gamle bygninger på bryggen - de har næsten alle stueplans eller kælderlokaler til virksomhedsbrug..

Jeg ser også nogle trafikale problemer i det, da alle der bor i de nye bryggekvartere måske vil gribe til bilen oftere end folk der bor på det gamle bryggn, evt. bare for indkøb i njalsgadeområdet..

Umiddelbart tænker jeg bare om der overhovedet er en overordnet byplanlægning inkl. i udviklingen på bryggen? (måske københavn generelt!).

Nogle bud/kommentarer??

icon Re: bliver bryggen en soveby??

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2006-08-02 at 13:34
Jeg deler bestemt din bekymring, men der er tilsyneladende ikke meget at gøre ved det.

I henhold til lokalplanen for Havnestaden (lokalplan 303 i Københavns Kommune, link)
skulle Axel Heides Gade være "lokalcenter" for serviceerhverv - lokalplan-kodesprog for at det skulle være en butiksgade, men det lader ikke til at det er blevet håndhævet, da gaden jo nu er fuldt bebygget med Netto som eneste butik.

Jeg synes at det er meget trist at der ikke er fundet plads til butikker, cafeer, restauranter og andet service-erhverv i Havnestaden - og billedet ser nogenlunde ligesådan ud for "vores" del af Ørestad, men det er jo desværre ved at være for sent at gøre noget ved det.

Spørgsmålet er så om ambitionerne om et cafe-torv som supplement til en ny SuperBrugs på den planlagte plads imellem Ny Tøjhus-grunden og Njalsgade også løber ud i sandet. Brugsen skal vi nok få, da den eksisterende jo skal rives ned for at gøre plads, men man kan frygte for at resten af stueplan bliver til lejligheder som de andre steder.

[Edited by Seindal on 2006-08-02 at 20:22 GMT]

Adam Arndt
Medlem af Bryggenets tekniske udvalg

| Quote Reply
nils (Member) IP: Logged 2006-08-02 at 19:36
Det er godtnok ærgeligt, hvis det var i lokalplanen, men er blevet "glemt".

Jeg talte med én der nævnte Holmbladsgade, der i laang tid lå øde hen med snesevis af butikslokaler. De er nu begyndt at blive afsat til erhverv, som hiver kunderne og dermed liv/aktivitet ned fra amagerbrogade. Dette fænomen bliver jo umuligt med de nye kvarterer sydpå, da der slet ikke er erhvervslokaler.

Har københavn i det hele taget en stadsarkitekt, til at tage hånd om det overordnede billed (eller var der noget med at Søren Pind i sin tid fyrede ham!?!?)

| Quote Reply
Seindal (Bryggenet) IP: Logged 2006-08-02 at 21:25
Jeg mener at have hørt at problemet skyldes en uheldig formulering i lokal-planen, nemlig at der i Axel Heides Gade "kan laves erhvervslokaler i stueetagen" i stedet for "skal laves x% erhvervslokaler i stueetagen".

Dermed blev valget lagt ud til bygherrene der valgte det fra.

| Quote Reply
_mrj_ (Member) IP: Logged 2006-08-03 at 10:14
Jeg ser det nye bryggen som en byplanlægningsmæssig fadæse, både i sig selv og med den manglende integration i den eksisterende, gamle bryggebebyggelse.
I sig selv er det nye bryggen i mine øjne nærmest at sammenligne med den hovedløse tilplanting af hotelkomplekser på feks. solkysten, uden omtanke for hvilket byrum man etablere. I feks USA, der jo har mange års manglende planlægning bag sig, taler man nu bl.a. om Smart Growth og New Urbanism, hvor nogle af intentionerne er at skabe sammenhængende byrum, hvor folk der færdes i byrummet kan orientere sig visuelt, hvor der er beplantinger langs fortove og hvor bebyggelsestypen varierer mellem små og store huse, forskellige boligtyper og ikke mindst erhverv. Særligt sidstnævnte er helt centralt for at skabe et levende byrum.
Mht integrationen med det gamle bryggen tror jeg, at Sturlasgade er en barriere. Hvis småindustrien dér blev relokeret ville feks. Kigkurren kunne blive en central plads der koblede det gamle og det nye, byrummet ville åbnes og der ville kunne laves flotte fod og cykelveje der forbinder de to brygge-dele.

Men det er naturligvis let at se nu, hvor byggeriet har fundet sted...

| Quote Reply
AndersGN (Senior) IP: Logged 2006-08-03 at 13:27
Dette er et emne, som Bryggebladet har behandlet i flere omgange de seneste år. Nedenfor følger lidt historik og links til udvalgte artikler, som måske kan kan kaste lys på noget af det der snakkes om i denne tråd.

I 2004 skrev jeg de første artikler om Havnestads risiko for at ende som soveby - de kan læses på nedenstående links.

Havnestad: Over 2000 nye boliger, men hvor er butikkerne?
http://bryggebladet.dk/nyheder/080904/01/

Havnestad: Forstadens mulige indtog på Bryggen
http://bryggebladet.dk/nyheder/080904/02/

v-politiker: Havnestad må ikke blive en kedelig forstad
http://bryggebladet.dk/nyheder/220904/03/

Dette blev fulgt op af flere historier i det efterfølgende års tid.

Siden dengang er kommunen blevet mere opmærksomme på det. Blandt andet ved at man har ændret fra "kan" til "skal" i lokalplanerne, når der omtales plads til detailhandel og øvrigt butiksliv. For det er nemlig meget mere rentabelt fra et bygherresynspunkt kun at lave boliger. Derfor har det været nødvendigt at lave mere restriktive lokalplaner for nye byudviklingsområder, hvor bygherrerne tvinges til at lave plads til butiksliv.

I lokalplanen for det nye Bryggen Syd er der således udlagt særlige områder til butikker, som skal indrettes som sådan. Ligeledes er det noget arkitekterne i hvert fald er opmærksomme på, når det drejer sig om de mulige Brygge-bjerge på moskegrunden overfor KUA. Om dette store projekt nogensinde gennemføres vides dog endnu ikke. Løbet er til gengældt nok kørt for Havnestad - her kommer ikke mere end den Netto, der ligger der i forvejen.
Læs mere om Bryggen Syd i nogle af følgende artikler:

23.03.05 - Bryggen Syd: Bryggens rivende udvikling fortsætter
http://bryggebladet.dk/nyheder/230305/01/
(i bunden af denne er flere links til artikler fra marts 2005 om Bryggen Syd)

21.12.05 - Bryggen Syd: Lokalplanforslag klar - 1.500-1.700 nye boliger inden 2016
http://bryggebladet.dk/nyheder/211205/01/
(denne artikel er fra december 2005, siden er lokalplanforslaget blevet trukket tilbage og et nyt og revideret blev fremsat og vedtaget i slutningen af foråret 2006 for at give plads til nogle af Ritt B's billige boliger.

Desuden var tankerne om at tvinge bygherrer til at bygge butikker også noget de fleste overborgmesterkandidater havde holdninger til, da jeg interviewede dem til Bryggebladet før valget - eksempelvis Ritt B, der som bekendt blev overborgmoster - se interview her på følgende link, hvorfra der i bunden linkes til de andre interview.
http://bryggebladet.dk/nyheder/091105/04/

Puha - det blev en lang post - håber det kan bruges.

vh.
Anders, Bryggebladet

| Quote Reply
nils (Member) IP: Logged 2006-08-03 at 13:39
Det virker, som om kommunen hælder penge lige i kloaken, når de ansætter byplanlæggere (som de gør i øjeblikket til Byplan Nord iflg. hjemmesiden).
Hvis bygherren alligevel kun skal bruge resultaterne, som vejledende, er det jo let at gætte sig til, hvad de vælger. Og så er det jo ligegyldigt om New Urbanism var en del af projekteringen.

Men alt i alt, er det er jo en bizar situation - alle (?) kan se den er gal og alligevel fortsætter trenden.

edit: Jeg hæfter mig ved at Ritt siger "Vi skal stille krav til butiksliv" - gad vide hvilket krav det er?

jeg hæfter mig også ved at byherrerne efterlyser flere butikker, bare ikke fra dem selv selvfølgelig!! http://bryggebladet.dk/nyheder/080904/01/

[Edited by nils on 2006-08-03 at 13:52 GMT]

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2006-08-03 at 13:52
AndersGN - hvis du har tid... - er der noget nyt om hvad området ved Superbrugsen skal bruges til?

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2006-08-03 at 19:37
Et af problemerne (ud over selvfølgelig at man ikke engang gør et forsøg) er at det er svært at planlægge sig til liv. Byplanlæggere er rigtige gode til at sige hvad der skal til for at det går galt (f.eks. det der er nævnt: manglende forretninger og erhverv og varieret facade etc). De er bare ikke så gode til at sige hvad der sikre en livlig bydel. Høje taastrup er blevet brugt som eksempel nogen gange: Her blev der lavet forretninger i stueplan, her blev der lagt kontorer, der blev lavet hyggekroge og endda en form for gadekær. men man skal lede længe efer et sted som er mere dødt.

Mine forældre flyttede fra Bryggen i starten af 70´erne til Smørum til et på papiret dødsygt rækkehuskvarter, hvor de selv var medbyggere. Min far er maskinmester og kunne derfor lægge el og andre installationer for de andre. Andre var murere, tømrer osv. og de hjalp indbyrdes med hvad de var gode til og til sidst indrettede de en stor legeplads og græsplæne som fællesområde. Der var ikke kollektiv eller noget der bare mindede om det over det, men det (plus at de alle havde børn født i perioden 1970-1975) var med til at sikre området liv mange år efter. Da vi i midten af 80´erne flyttede til et villakvarter, var det som om der ikke boede nogen og de på trods af at den eneste rigtige fysiske forskel var grundenes størrelser. Hvis man vil garantere sig imod en soveby, så er fremgangsmåden fra rækkehuskvarteret nok den eneste muliged frem. Men det er temmeligt urealistisk, især et sted som havnestaden.

icon Re: Re: bliver bryggen en soveby??

| Quote Reply
AndersGN (Senior) IP: Logged 2006-08-06 at 13:11
quote:
Sanna wrote:
AndersGN - hvis du har tid... - er der noget nyt om hvad området ved Superbrugsen skal bruges til?

Ikke noget nyt, så vidt vi er informeret. Planen er stadigvæk i grove træk at det blå pakhus bag ved Brugsen og selve Brugs-bygningerne skal rives ned for at give plads til nyt byggeri, der kan samle det "gamle" Bryggen med Ny Tøjhus (en integrerende plads/torv, om du vil). I det nye byggeri skal der indrettes butikker - blandt andet plads til en ny Brugs. Vi er i jævnlig kontakt med den entreprenør, som ejer området, men pt. ved han ikke (eller vil han ikke fortælle), hvornår der skal ske noget.

Personligt håber jeg, at dele af det nye byggeri, hvor der skal være plads til den nye Brugs, opføres inden den nuværende Brugs rives ned. Jeg vil nødig undvære SuppeBrugsen i en længere periode. Surt kun at kunne vælge mellem Fakta og Netto, hvis man skal handle lokalt (Rema 1000 fraregnet her, da den for mig ligger lige så langt væk som supermarkeder i andre bydele).

[Edited by AndersGN on 2006-08-06 at 15:13 GMT]

| Quote Reply
nils (Member) IP: Logged 2006-09-12 at 11:49
quote:
AndersII wrote: Hvis man vil garantere sig imod en soveby, så er fremgangsmåden fra rækkehuskvarteret nok den eneste muliged frem. Men det er temmeligt urealistisk, især et sted som havnestaden.

Jeg synes ikke du kan sammenligne de to situationer. I den forstad (samt Tåstrup) du beskriver bor der færre mennesker og derfor var og er den sociale aktivisme nødt til at være større for at skabe liv i området. Bryggen har ikke det problem, fordi der bor masser af mennesker allerede. Der er jo masser af mennesker på gaden. Ansvaret for bylivet kan derfor ikke lægges over på befolkningen, idet det er 'rammerne' for bylivet der ikke er etableret fra start. (med 'rammerne' her menes der ehvervslejemål i stueplan!)

icon Re: Re: Re: bliver bryggen en soveby??

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2006-09-27 at 21:08
quote:
AndersGN wrote:
quote:
Sanna wrote:

Ikke noget nyt, så vidt vi er informeret. Planen er stadigvæk i grove træk at det blå pakhus bag ved Brugsen og selve Brugs-bygningerne skal rives ned for at give plads til nyt byggeri, der kan samle det "gamle" Bryggen med Ny Tøjhus (en integrerende plads/torv, om du vil). I det nye byggeri skal der indrettes butikker - blandt andet plads til en ny Brugs. Vi er i jævnlig kontakt med den entreprenør, som ejer området, men pt. ved han ikke (eller vil han ikke fortælle), hvornår der skal ske noget.

Personligt håber jeg, at dele af det nye byggeri, hvor der skal være plads til den nye Brugs, opføres inden den nuværende Brugs rives ned. Jeg vil nødig undvære SuppeBrugsen i en længere periode. Surt kun at kunne vælge mellem Fakta og Netto, hvis man skal handle lokalt (Rema 1000 fraregnet her, da den for mig ligger lige så langt væk som supermarkeder i andre bydele).

[Edited by AndersGN on 2006-08-06 at 15:13 GMT]

Jeg har slet ikke set det her svar, opdateringsfunktionen på forum virkede ikke på et tidspunkt, så muligvis derfor jeg overså indlægget, men tak fordi du svarede ;)

Synes det lyder fornemt at Bryggebladet har fingeren på pulsen og er i kontakt med entreprenøren.

Synes også det ville være ærgerligt, hvis de river Brugsen ned, før de bygger en ny... - sidst jeg talte med dem derovre, for et par måneder siden, sagde de, at deres lejemål gjaldt flere år frem endnu, men det skal man nok ikke tage for pålydende, det var en almindelig medarbejder jeg talte med, og han ved måske ikke hvad ledelsen evt. ved...

[Edited by Sanna on 2006-09-27 at 21:09 GMT]

| Quote Reply
AndersGN (Senior) IP: Logged 2006-09-28 at 07:48
Sanna: Så har du måske heller ikke læst følgende artikel?

http://bryggebladet.dk/nyheder/060906/03/

Mere om sagen følger sandsynligvis i kommende nummer af Bryggebladet, der udkommer den 4. oktober

| Quote Reply
lochte (Bryggenet) IP: Logged 2007-01-12 at 16:08
Politiken-artikel (hovedsagligt en gentagelse af hvad der allerede har stået i Bryggebladet): "Findes der liv på Bryggen?"
http://ibyen.dk/restauranter/article224410.ece

| Quote Reply
Bilingual (Junior) IP: Logged 2007-01-15 at 21:47
Spørgsmålet er om ikke den nye del af Bryggen bliver en soveby uanset hvad, da salget af lejligheder er gået helt i stå, hvilket ikke undrer mig, da det er de færreste der kan låne + 2,6 mio, især nu når renten sansynligvis stiger.

| Quote Reply
petermichael (Junior) IP: Logged 2007-01-16 at 01:30
For at vi kan få nogle nye butikker - skal der enten komme nogle flere butikslokaler - eller der skal lukke nogle af de "gamle" butikker så nye lejere kan flytte ind...

Det ser ikke ud til at der kommer mange nye lokaler på den gamle del af bryggen - Njalsgade projektet ved Brugsen står i stampe.. og der skal nok en del til at mange af de nedlagte butikker rundt i gaderne der idag er bolig bliver konverteret tilbage til butik. Man kan se alle de buede vinduespartier som er lukket af - særligt ned e på selve bryggen mellem posthuset og Njalsgade.

Så er der de "gamle" butikker tilbage - har selv på fornemmelsen af en barriere for udskiftning er at der er et meget uens huslejeniveau på bryggen som gør at der er uens konkurrencevilkår - at nogle lejemål er meget billige i forhold til andre og der er en del butikker som stadig eksisterer derfor ... jeg skal ikke være dommer overfor hvad forskellige ejere vil leje ud for - men vil blot påpege at der nok er en del træghed i udskiftingen på denne konto.

Peter

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2007-01-16 at 09:40
Hvad jeg ikke forstår er de butikker ved havneparken, som står tomme i mere end 6 måneder om året. Det må da kunne udnyttes bedre. Kunne det ikke arrangeres, så nogen kan udnytte dem til en billig leje imod at de må rykke videre, når havneparken igen bliver besøgt?

Det kunne være sæsonorienterede butikker, f.eks. en julebutik (ja, min fantasi er ikke i højeste gear). Men det kunne også være en nystartet virksomhed, som kan bruge et kontor- eller butikslokale i opstartsfasen uden rigtigt at have økonomien til det...

| Quote Reply
nils (Member) IP: Logged 2007-01-24 at 16:03
quote:
bilingual wrote:
Spørgsmålet er om ikke den nye del af Bryggen bliver en soveby uanset hvad, da salget af lejligheder er gået helt i stå, hvilket ikke undrer mig, da det er de færreste der kan låne + 2,6 mio, især nu når renten sansynligvis stiger.

Måske er det fordi folk er ved at opdage, hvor uattraktivt det er at bo et sted, hvor der ikke er nogle lokalbutikker.

Menneskeheden har ca. 8000 års erfaring med at bygge urbane strukturer og fællesskaber - alligevel tænker bygherrerne på Bryggen Syd stadig kun med pengepungen når de udvikler deres byggeprojekter og desværre er politikerne på rådhuset ikke i stand til at reagerer med erhvervskrav til dem, så den urbane struktur - dvs. lokaludviklingen bliver bæredygtig.

Det burde være et krav om at alle bygninger ud til en hovedvej skal have mindst to lokaler designet til erhvervslejemål - så kan de altid fungere som bolig indtil erhvervsudlejning bliver aktuel.

edit:
prøv at se her:
http://www.findvej.dk/smiley (man skal lige scrolle over til højre for at finde bryggen). Læg mærke til forskellen i fordelingen af spisesteder på gamle bryggen og syd bryggen, At der ikke er nogen spisesteder sydpå ser jeg som en indikation på at der ikke er særlig mange mennesker der arbejder dernede.

[Edited by nils on 2007-01-24 at 16:18 GMT]

| Quote Reply
AndersGN (Senior) IP: Logged 2007-12-19 at 17:41
quote:
Sanna wrote:

Til Sanna og andre: Så kan denne gamle tråd blive vækket til live igen. I dagens udgave af Bryggebladet (omdeles på Bryggen i dag og/eller i morgen af PostDanmark), kan vi nu endelig præsentere skitser til, hvad ejerne af grunden i Njalsgade har tænkt sig at bygge i området, når Brugsen er blevet revet ned. Det skal dog tilføjes (som det også fremgår af artiklen), at projektet endnu mangler politisk vedtagelse, så der er altså HVERKEN tale om at Brugsen bliver revet i morgen ELLER i overmorgen.

Artiklen kan også læses på midtersideopslaget i denne pdf http://bryggebladet.dk/artikelarkiv/pdf/bb/2007/20-2007-1.pdf

Glædelig jul til alle fra Bryggebladet.

| Quote Reply
Peter S. (Senior) IP: Logged 2007-12-19 at 20:12
"Super" Brugsen var kort omtalt, i DR's Magasin Kontant:

quote:
Masser af gamle varer
- Som forbruger vil jeg sige det var dybt utilfredsstillende, hvis det var lige de varer jeg var gået efter. Efter vi havde afleveret de gamle varer checkede vi også Super Brugsen på Njalsgade i København. Og her lykkedes det for Jan Olsen at fylde hele vognen med varer der havde overskredet sidste salgsdato.
- Der er et thaimad, kanelgifler, kager, pølsebrød, frisk juice, rullepølse. I alt blev det til hele 27 forskellige produkter der var for gamle. Det giver et gennemsnit på 20 varer, der er for gamle i hver butik. Eller præcis lige så mange, som vi fandt i Super Brugsen tilbage i maj måned. Der er altså ikke meget der tyder på, at den øgede opmærksomhed fra Coop har hjulpet.

Så at Brugsen skal rives ned, kan kun glæde. Man kan jo derefter håbe, at den genopstår i en bedre ånd, end den som den har haft de seneste par år.

Hilsen Peter, som er stoppet med at handle i "vores" Brugs tidligere på året.

[Edited by Peter S. on 2007-12-19 at 19:15 GMT]

Skriv svar

Debatforum : Fri debat : bliver bryggen en soveby??
Not Logged In? Username: Password: Lost your password?