bryggenet

Debatforum : Fri debat : Er jeg den eneste...

Skriv svar

icon Er jeg den eneste...

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2006-09-27 at 18:23
- der er godt træt af den spillemand, der står ud for Brugsen, hver evige eneste dag?

Jeg har ikke noget imod spillemænd, det kan være hyggeligt nok... - men for det første så er hans repertoire temmelig begrænset, sådan ca. en 8-10 forskellige melodier, fra Den glade Enke over en eller anden Paris melodi til ? - og så forfra igen...

- for det andet, så bor jeg lige over for. Og hører ham dagligt, det er slet ikke sjovt. Selv med lukkede vinduer kan jeg høre hans 8 melodier om og om igen i både 4 - 5 - 6 og 7 timer på gode vejrdage... - jeg arbejder hjemmefra, og jeg kan ikke koncentrere mig, og slet ikke når han spiller det samme om og om igen, det er jo til at blive vanvittig af.

Nogle vil helt sikkert synes det er ganske hyggeligt at han sidder der, det ville jeg også synes, hvis jeg kun kom forbi en gang imellem. Men for mig der bor lige over for og ovenikøbet er tvangsindlagt til at høre på det, er det bare ikke sjovt længere, han stod der også hele sidste sommer.

Så gør mig en tjeneste, jeg vil være jer evigt taknemmelig, lad være med at give ham penge, og spred venligst budskabet, så kan det være han til sidst opgiver. For det må jo kunne betale sig for ham at stå der...

Ikke nok med det, det kræver sq sin kvinde at forblive upåvirket og kold i rø***, når der står sådan en fyr og nærmest 'tigger' ja, jeg synes efterhånden det tangerer tiggeri, selvom han spiller for pengene. Og man skal have tungen lige i munden for ikke at falde i og synes, det er synd for fyren og stikke ham en tier eller tyver... - så forstår godt, hvis nogen ikke kan lade være. Jeg er først selv nu ved at oparbejde 'den rette ånd' og føler ikke dårlig samvittighed mere over bare at gå forbi... - for nu er jeg så træt af ham, at jeg har lært det.

Jeg har i øvrigt talt med en medarbejder i Brugsen om det, han sagde, de ikke kunne gøre noget ved det. Om det er rigtigt ved jeg ikke... - kan være, jeg skal spørge chefen dernede, jeg ved dårligt nok hvem det egentlig er, nu. Der render jo kun uddelere og almindelige medarbejdere rundt efterhånden...

[Edited by Sanna on 2006-09-27 at 21:12 GMT]

icon Re: Er jeg den eneste...

| Quote Reply
Sredna Hgof Nessumsar (Junior) IP: Logged 2006-09-27 at 21:20
Jeg håber at du er den eneste der har det på den måde.

Det bedste bud er nok at sætte din stemme på et parti der ikke er med til at øge uligheden i samfundet.....

Et andet bud er at tage en snak med spillemanden og forklare din situation, der er jo en mulighed for, at han rent faktisk er til at snakke med og kan forstå din situation.

"Rette ånd".....

| Quote Reply
ck3537 (Junior) IP: Logged 2006-09-27 at 22:17
Nej, du er ikke den eneste! Vi har et af verdens bedste velfærds systemer i verden, alle kan få skolegang, voksen undervisning, kontanthjælp, bistand, bolig, boligstøtte o.s.v.

Så det burde ikke være nødvendigt at tigge! især ikke i disse tider, når der er så meget mangel på arbejdskraft.

Giver af princip aldrig en krone til "tiggere", da jeg ved at alle i Danmark har muligheden for at uddanne sig, og arbejde hvis de da bare selv ønsker det.

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2006-09-28 at 00:11
Sredna Hgof Nessumsar eller Anders Fogh Rasmussen - fatter ikke at du ikke forstod pointen i udtrykket 'rette ånd' det var en joke, der skulle illustrere at det har været nødvendigt for mig at oparbejde en facade som modvægt til min dårlige samvittighed over mandens situation, hver gang jeg går forbi ham uden at give ham penge - og jeg går forbi ham to-tre gange om dagen, mindst, så det kræver is i maven... - i øvrigt har jeg talt med flere de senere dage, der har det lige som jeg, vedrørende det at føle sig nærmest forpligtet til at give ham penge. Helt ærligt, har du råd til at give ham en tyver hver dag, tre gange om dagen? - jeg har ikke...

Jeg har ændret indstilling til hans tilstedeværelse fra at have syntes det var i orden i sin tid, til at det nu er blevet rigtig træls - men det gør det nok ikke bedre i dine øjne.

Jeg mener så ikke det er nødvendigt ligefrem at tigge i Danmark, men har nu aldrig været tilbageholdende med at støtte de dårligst stillede, hverken via min stemmeseddel eller i det daglige, og til din orientering så stemmer jeg i forvejen på et parti der IKKE går ind for ulighed i samfundet, og det er en ideologi jeg har fulgt, siden jeg stemte første gang tilbage i slutningen af 70'rne, så det svar kan jeg ikke bruge til noget fornuftigt.

Jeg har støttet mange mennesker på gaden, bl.a. narkomaner inde på Nørreport, men når jeg så kan se, at de bruger pengene på joints og det der er værre, i stedet for til mad, så synes jeg ikke, det er den rigtige måde at støtte dem på og er for længst holdt op med det, det hjælper jo ikke på deres situation, tværtimod fastholder det dem bare i elendigheden.

Og jeg vil gerne pointere... - mit hovedbudskab er ikke at det generer mig, at manden 'tigger' hvis det er det, han gør. Jeg under ham gerne at tjene penge på sit harmonikaspil, hvis han så bare gad udvide sit repertoire, så man kunne holde ud at høre på det, og jeg ikke skulle have det direkte ind i min øresnegl gennem lukkede ruder, men hans musik er til stor gene når du skal høre på det 5 timer eller mere i ét stræk hver evige eneste dag, og så er det egentlig ligegyldigt om det er 8 eller 20 forskellige melodier, stilen er den samme, og det er dét, der er hovedessensen i mit indlæg, at det er træls at høre på. Måske er dét ikke nemt at forholde sig til for andre, der ikke selv har problemet, men du kunne jo prøve at forestille dig, du var tvangsindlagt til at høre på noget du ikke bryder dig om, måske kan du ikke holde ud at høre opera? - forestil dig så at være pisket til at høre Valkyrien og Niebelungens ring ud i et stræk eller en anden Wagner opera fra start til slut eller noget andet musik, du synes er enerverende, om og om igen, hver dag, flere timer, igennem flere måneder, ja, år, det er faktisk andet år, han står der, så kan du måske sætte dig en lille smule ind i situationen.

Tale med manden, jo, men han har ikke tænkt sig at udvide sit repertoire, han spillede det samme sidste år, og det tjener han åbenbart nok på, og har derfor ingen interesse i at lære nyt. Jeg kan heller ikke foreslå ham at spille færre timer, så tjener han jo ingen penge, så hvad skulle det hjælpe... - i forvejen står han også til tider ovre ved Amager Centret og er i skarp konkurrence med mindst to andre, så han kan ikke bare flytte rundt - men jeg kunne da foreslå ham at stille sig ind på Strøget, der kunne han nok tjene flere penge end her og samtidig drive en forretning eller to til vanvid, men synes nu det er at eksportere problemet videre, og det kan vel ikke være meningen. Måske skulle jeg foreslå at vi her på Bryggen skillinger sammen til hans efteruddannelse, med en klausul om, at han skal lære sig lidt flere noder... - så får han også flere muligheder, det ville være til stor gavn for ham selv og kan måske bringe ham videre til bedre steder at spille... - måske du vil være den første til at spytte i bøssen, jeg skal da i hvert fald gerne give en skærv til dét formål...

Er der forøvrigt ikke noget med at man skal have en tilladelse til at spille på offentlig gade og vej... - måske derfor han ikke står på Strøget allerede...

[Edited by Sanna on 2006-09-28 at 05:00 GMT]

| Quote Reply
Tim Pedersen (Senior) IP: Logged 2006-09-28 at 10:22
Det generer mig heller ikke, at manden står og spiller noget musik - men ingen tvivl om, at det ville genere mig (meget), hvis jeg var tvangsindlagt til at høre på det hver dag. Nogle forretninger på strøget har haft lignende problemer. Jeg tror desværre ikke, at der er så meget, du kan gøre ved det - ud over at sætte musik på stereoanlægget der er bedre - men det er en lidt kedelig løsning. Om det er lovligt (at tigge / spille musik) ved jeg ikke - det kunne man jo høre politiet om. Jeg synes ikke, at denne her problemstilling har noget at gøre med ens indstilling til ulighed.

| Quote Reply
Sredna Hgof Nessumsar (Junior) IP: Logged 2006-09-28 at 19:01
Til ck3537 og Tim
Ja, Danmark har et relativt godt velfærdssystem. Spørgsmålet er så hvorvidt at det er gearet til at tage sig ordentligt af de hjemløse og andre ressourcesvage marginaliserede grupper…. Det er vist de færreste som ikke er enige om at uligheden i Danmark er steget. Om det så er en udvikling man synes er god må så være op til den enkelte at vurdere (Socialministeren har jo som bekendt meldt klart ud!).

Til Sanna
Jeg har fuld forståelse for din frustration. Synes måske blot at der kunne være en vis ræson i at prøve at snakke med manden…..

Derudover over er jeg enig i, at tiggeri ikke er noget samfund værdigt. I princippet er jeg også imod, at man er med til at gøre sådanne aktiviteter lønsomme da det giver incitament til at fortsætte. Det burde være statens rolle at tage sig af sådanne grupper og hjælpe dem på bedste vis så de ikke skal være afhængige af folks almisser. Sikre et ordentligt eksistensgrundlag for disse grupper med forskellige aktiviteter (revalidering, bedre tilbud til psykisk syge og hjemløse osv. osv.) finansieret over skattebilletten hvor alle borgere er med til at spytte i kassen! Men i tider hvor ord som ”skattestop” synes at vække begejstring bredt i det politiske spektrum er det nok tvivlsomt hvor mange forbedringer der sker på den front.

Egentligt fascinerende ikke? ”Skattestop” burde jo i de flestes ører (hvis man ellers tænker sig lidt om) lyde som en særdeles uklog strategi. Tænk hvis virksomheder og folks privat økonomi blev tillagt klausuler om, at det under ingen omstændigheder måtte være tilladt at lade udgiftsniveauet stige såfremt, at der kommer uforudsete eller ekstraordinære udgifter eller at det kan være nødvendigt at foretage investeringer der på sigt vil være fornuftige.

Nå, det kan hurtigt blive en længere diskussion. Jeg håber at du får held med at få løst dit problem. Der er jo også den mulighed at manden spiller af ren lyst og ikke af nød. I så fald vil han nok blive glad for at få repertoire forslagsændringer.

[Edited by Sredna Hgof Nessumsar on 2006-09-28 at 21:31 GMT]

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-09-28 at 22:11
Så skulle du bare prøve at bo ud til havnen i sommermånederne, fx under jazz festivalen for fulde tryk til kl. nogengange midnat (og jeg hader jazz) samt techno fester i siloen også for fulde hammer... Fulde mennesker hele natten nogen gange til 7-8 om morgenen - kulturhusets arrangementer - havnegæster på de varme dage osv... Syntes det er dejligt der er liv her på Bryggen... Det er da også hyggeligt med en spillemand uden for brugsen efter min mening...
Men et godt råd har jeg da til dig... Du kunne investere i et par ørepropper fra apoteket det hjælp mig under jazz festivalen !!!

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2006-09-28 at 23:25
Anders Fogh: ja, de findes skam også, dem der spiller af lyst og ikke af nød, eller som har det som en livsstil og ikke ønsker at leve på anden måde - om Brugsens spillemand gør det for sjov, tror jeg nu næppe, det har jeg dog ikke spurgt ham om, ka' være jeg skulle gøre det næste gang - måske skulle man bede Bryggebladet om at interviewe manden, så vi alle sammen kunne lære ham lidt at kende ;)

Anett: Jeg er skam også glad for at jeg ikke bor lige ud til Havneparken hvad larm angår, så din situation forstår jeg godt. Men jazz-festivalen varer så ikke fra tidligt forår til sent efterår. Jeg er klar over det er det samlede lydbillede over længere tid, du tænker på, og at Jazz-festivalen bliver afløst af anden støj, der bliver afløst af anden støj og så fremdeles, og nogle gange falder det hele på samme tid... - men nu er Njalsgade jo ikke ligefrem hvad man kan kalde for en Stillegade, tværtimod. Der er muligvis ikke nær så meget leben som i Havneparken, men vi får skam også vores del, både hvad angår tung trafik, musik, larm og beduggede unge mennesker, fra et eller andet nærliggende diskotek/spillested, der synes det er helt naturligt at ringe på døren klokken 4 om morgenen, så man kan bestille en taxa til dem, eller de bare vil have en lille snak.

Over for den ejendom jeg bor i ligger der et udskænkningssted/diskotek af en art, samt et eksperimenterende musikværksted. Sidstnævnte spiller for fulde gardiner jævnligt både nat og dag, med åbne vinduer, året rundt, med al slags eksperimenterende musik, også 'inciterende' hammer-techno rytmer, der kan høres helt ind i soveværelset... - så det er skam ikke fordi vi bliver forskånet for noget her, på noget tidspunkt af dagen eller året, nu er det bare sådan, at om dagen skal jeg altså arbejde, og efterhånden har jeg den harmonikamusik ringende i ørerne hele tiden, også om natten, gad vide om jeg kan få det godkendt som en arbejdsskade :P

Ørepropper, nej du, hvis det var løsningen, så havde jeg fundet på den for længst... - for det første hjælper det ikke, for det andet, så kan jeg heller ikke rende rundt med sådan nogle dimser, de er møg-irriterende at have siddende i øret og gør kun problemet værre. Nogle har glæde af dem, andre ikke, jeg hører til sidstnævnte. Høreværn er desværre heller ikke en option, det er umuligt at rende rundt med i så mange timer :( - i øvrigt er det heller ikke hammer højt gennem en lukket rude, hans harmonikamusik, det er snarere bestemte lydfrekvenser og bestemte tonehøjder, der trænger igennem, men det er faktisk endnu mere irriterende, end hvis man fik hele lydspektret. Det samme gør sig gældende med åbne vinduer, ganske vist får du lidt mere af lydspektret, men stadig ikke det hele, og lydniveauet bliver for højt og endnu mere irriterende.

Tim, tak for dit bud, det var en mulig, men som du selv er inde på, lidt kedelig løsning at sætte musik på. Jeg er heller ikke god til at arbejde til musik, kan ikke koncentrere mig... - måske kan jeg finde et lydniveau på anlægget, der hverken generer mig selv eller andre, og som kan 'overdøve' harmonikaen... - ellers er der kun politiet som sidste mulighed... - men, jeg vil jo nødigt tage brødet ud af munden på manden. På den anden side, har han en tilladelse, hjælper det jo heller ikke noget, men så kunne han måske finde et andet sted at spille - tror det dog ikke, så havde han fundet det for længst, som sagt konkurrerer han også med dem foran Amager Centret og igen, det er jo også bare at sende bolden videre.

Ved lejlighed vil jeg nu alligevel prøve at få fat i en ansvarlig ovre i Brugsen. For når han bliver 'tvunget' af stativer ved indgangen til at stå længere henne ad facaden, så generer hans spil næsten ikke - det må være noget med hvilke lydbølger der forplanter sig videre og hvilke der bliver absorberet samt de rigtige vinkler i forhold til forhindringer og afstande og en masse andet teknisk heldigt/uheldigt... - jeg må så håbe at der ikke er nogen hjemme om dagen derhenne, der så vil føle sig generet... - problemet er også at derhenne tjener han ikke lige så meget, som når han står ved indgangen - samt Brugsen selvfølgelig har sine egne kriterier for, hvor de mener eller ønsker at stativerne skal stå, bla. vil de helst have de står under markisen, der kan afskærme for sol og regn; det kan man jo godt forstå.

Men du har ret, der er nok ikke nogen løsning på det... - jeg kan jo håbe på, når den nye Brugs engang kommer, at den ligger en anelse længere væk og forskellige forhindringer i 'landskabet' kan absorbere lyden... - hvis ikke jeg i mellemtiden er blevet vanvittig og hentet af den blå vogn ;)

[Edited by Sanna on 2006-09-29 at 01:14 GMT]

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-09-29 at 10:03
Sanne..
Sagen er jo den at vi har valgt at bo i byen, så vi må jo så også finde os i at der er mange mennesker og at de lejlighedsvis larmer (både nat og dag)... Det ville jo også være kedeligt med bomstilhed... Kan forøvrigt love dig for at der er mega trafik ud til Islands Brygge, også om natten hvor der er mange der syntes det er enormt sjovt at køre rally og gasse op ved stoplyset, nogen gange hopper man helt op i loftet!! Og jo det er hele sæsonen at de larmer fra havnen... Meeen... Som sagt vi har selv valgt at bo et stadig voksende og populært sted !!
KH Anett... www.islands-brygge.com

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2006-09-29 at 16:07
*S* Det har du da ret i Anett, det er heller ikke byen og dens liv, jeg 'brokker' mig over. Jeg er glad for at bo i en by med alt hvad det indebærer, det er rart at vide, at der rent faktisk er liv i den, og at man ikke bor i en død forstadsby.

Jeg mener så, at der er forskel på støj og støj - noget støj er så ensformigt vedvarende, som en monoton, konstant hamren i samme enerverende takt, at det ikke er til at holde ud, heller ikke selv om man bor i en by og må formodes at være blevet lidt hårdhudet. Jeg har boet her siden 1980, og har kunnet følge med i udviklingen fra nærmest soveby til levende by og det har været interessant at opleve (noget mere end andet), men også meget stressende med al den byggestøj konstant f.eks. Men jeg synes da, jeg har oparbejdet en rimelig stor tolerancetærskel over for støj - det bliver man nødt til, ellers kan man jo ikke blive boende her. Og jeg beskrev kun miljøet, fordi jeg fik det indtryk, at du troede at resten af bydelen var en stille-ørken i forhold til Havnen til dagligt, og at vi ikke skulle være vant til støj herovre, så jeg ville blot hive dig ud af din eventuelle 'vildfarelse' ;)

Jeg fandt for øvrigt ud af, at spillemanden har en tilladelse, og at Brugsen er lige så kede af han sidder der, som jeg er - de ville hellere end gerne undvære, de skal jo også lægge ører til ham hver dag, det er nok værst for kassepersonalet - men de bliver nødt til at acceptere det, ligesom jeg må.

Kanske nogen vil skillinge sammen til en bærbar til mig, så kan jeg sætte mig ind på gårdens DAS, måske der er mere fred dér *G*

KH herfra oz ;)

Hov - glemte lige... - jeg kender godt din side om Islands Brygge, den er ret flot og det er hammer gode billeder thumbs up - men Islands Brygge er også flot med udsigten til Havnen, der er jo ikke noget at sige til, at vi er blevet et eftertragtet sted. Og man kan sige, at for dig må gælde, at hvad du må finde dig i af støj, opvejes - indtil videre - af en pragtfuld udsigt, jeg gad i hvert fald gerne have den udsigt med støj og det hele... ;)

[Edited by Sanna on 2006-09-29 at 17:18 GMT]

| Quote Reply
Anett (Member) IP: Logged 2006-09-29 at 17:29
Jo Sanne jeg ved godt det er spillemanden som sådan... Ja det ville være en god ide at købe en bærbar og måske sætte dig over i Kulturhuset (der er trådløst netværk) eller hos Tobi... Men ja den er jo halvdyr sådan een... Held og lykke til dig... KH Anett

| Quote Reply
stagegaard (Senior) IP: Logged 2006-10-03 at 12:16
Jeg er simpelthen så træt af den der "det er samfundets skyld", "det er fordi vi har en borgerlig regering at der er så meget ulighed i samfundet" osv osv. Det danske velfærdssamfund er blevet en sovepude for os alle, som har gjort os til magtesløse statister der ikke kan tage ansvar for vores eget liv. Nu må folk simpelthen vågne op! Hvis tiggeren på gaden virkelig VIL det er der mulighed for at få den hjælp det kræver at komme på fode igen! Dermed bliver det et VALG som personen har taget og så skal man som person der tager ansvar i samfundet (har et arbejde, betaler skat af sine indtægter osv) da gudhjælpemig ikke have dårlig samvittighed fordi man ikke vil bidrage til en tiggers formue (chancen for at han er på understøttelse ved siden af er rimelig stor), borgerlig regering eller ej (P.s. er rimelig sikker på at bemeldte gademusikant ville sidde foran brugsen selv om vi havde en socialistisk regering). TAG ANSVAR!

icon Re: Re: Er jeg den eneste...

| Quote Reply
Sredna Hgof Nessumsar (Junior) IP: Logged 2006-10-03 at 17:00
quote:
stagegaard wrote:
Jeg er simpelthen så træt af den der "det er samfundets skyld", "det er fordi vi har en borgerlig regering at der er så meget ulighed i samfundet" osv osv. Det danske velfærdssamfund er blevet en sovepude for os alle, som har gjort os til magtesløse statister der ikke kan tage ansvar for vores eget liv. Nu må folk simpelthen vågne op! Hvis tiggeren på gaden virkelig VIL det er der mulighed for at få den hjælp det kræver at komme på fode igen! Dermed bliver det et VALG som personen har taget og så skal man som person der tager ansvar i samfundet (har et arbejde, betaler skat af sine indtægter osv) da gudhjælpemig ikke have dårlig samvittighed fordi man ikke vil bidrage til en tiggers formue (chancen for at han er på understøttelse ved siden af er rimelig stor), borgerlig regering eller ej (P.s. er rimelig sikker på at bemeldte gademusikant ville sidde foran brugsen selv om vi havde en socialistisk regering). TAG ANSVAR!

Jeps, lad os droppe alle overførelsesindkomster og det kan ikke gå for hurtigt. Det vil helt sikkert kunne finansiere massive skattelettelser så personer som Bo Kristensen kan leve et lidt bedre liv.

Så til jer der er på overførelsindkomster - TAG JER SAMMEN (også til de psykisk syge etc)!

icon Re: Re: Re: Er jeg den eneste...

| Quote Reply
Clifton (Senior) IP: Logged 2006-10-03 at 18:04
quote:
Sredna Hgof Nessumsar wrote:
quote:
stagegaard wrote:

Jeps, lad os droppe alle overførelsesindkomster og det kan ikke gå for hurtigt. Det vil helt sikkert kunne finansiere massive skattelettelser så personer som Bo Kristensen kan leve et lidt bedre liv.

Så til jer der er på overførelsindkomster - TAG JER SAMMEN (også til de psykisk syge etc)!

Smileyer og sarkasme til side, så er det faktisk korrekt at der er mange tilbud til de hjemløse og - eller - tiggere der ønsker det. Der er muligheder for at få varm mad - og hundemad :)- for de der skulle ønske det flere steder i byen. Der er INGEN i Danmark der behøver at gå sultne i seng. At give tiggere penge er at medvirke til at fastholde dem i den rolle hvor de lever fra hånden til munden. Og det er ikke en ideologisk overbevisning - det har jeg fra socialforsorgen og de enkelte hjemløse og misbrugere jeg har talt med igennem mit studie.
Hvis du vil have lettet dit blødende hjerte, så køb "hus forbi", folkene der sælger det arbejder for de penge de tjener (faktisk køber de selv bladene hos f.eks kofoeds kælder, og sælger dem videre for en beskden fortjeneste) og skaber en daglig dag med et indhold der er noget rigere og udviklende end de der sidder på et stykke pap med en kop.

[Edited by Clifton on 2006-10-03 at 18:06 GMT]

| Quote Reply
Tim Pedersen (Senior) IP: Logged 2006-10-03 at 19:09
"køb "hus forbi", folkene der sælger det arbejder for de penge de tjener"
Jeg er helt enig i at hus forbi er en god ide, og jeg støter dem også gerne (når jeg har mønter på lommen i stedet for kun at rende rundt med mit dankort), men jeg må da anholde ideen om at musikeren ikke arbejder for de penge, de tjener - eller gadegøgleren, mimeren, komikeren osv. - måske endda tiggeren? Dem der betaler for at gå på museum eller i teater får jo heller ikke en vare med i hånden. Nå - men jeg synes egentlig, at problemstillingen er interessant, men kan ikke helt finde kernen i det... - måske kan i hjælpe - medmindre at kernen er, at man kan forestille sig tiggere, gøglere osv. der samtidig med at de hæver understøttelse har en sort indkomst ved siden af - det er klart et problem. Man hører jo, at man kan tjene godt som tigger - op mod 1000 kr. om dagen - så hvis det kan lade sig gøre ved siden af en understøttelse kan jeg godt forstå om nogen vælger det frem for at tage ansvar og få et job som f.eks. kassemand/dame...?

| Quote Reply
Clifton (Senior) IP: Logged 2006-10-03 at 20:09
Lige for en god ordens skyld. Jeg taler om de "rigtige" tiggere, og ikke om alverdens gadegøjlere.

icon Re: Re: Re: Re: Er jeg den eneste...

| Quote Reply
stagegaard (Senior) IP: Logged 2006-10-05 at 13:51

Hmmm - tja nu var det jo ikke psykisk syge som jeg talte om men gademusikanten der sidder foran brugsen. Jeg nævnte skam heller ikke at der ikke var folk der IKKE er i stand til selv at tage ansvar. Jeg anfægtede såmænd bare folk der straks giver regeringen (samfundet) skylden for at gademusikanten sidder foran brugsen (muligvis på overførselsindkomst)og irriterer en hårdtarbejdende skattebetalende person og dermed måske medfører at denne person ikke udfører det job personen bør ordentligt. Jeg synes det er vattet straks at give regeringen skylden for at han sidder der og blomstrer - iøvrigt altid MEGET smilende og glad - gad vide om det er fordi han ved at han tager røven på det danske samfund - netop pga. visse "rødøjede" personer bliver ved med at råbe højt om at det er ÅH så synd for ham!

[Edited by stagegaard on 2006-10-05 at 12:53 GMT]

| Quote Reply
Susanne (Member) IP: Logged 2006-10-23 at 12:37
Problemet er jo, at han ikke kan spille. Og at der de senere år er kommet et hav af folk, som står og mishandler uskyldige harmonikaer på hvert andet gadehjørne. Der går rygter, om at det er organiseret i en egentlig harmonikamafia. Det er ikke nødvendigvis rigtigt, men heller ikke usandsynligt.
Det irriterende moment ved det er, at det ikke tilføjer nogen stemning eller glæde fordi de ikke er musikere (bemærk at de ikke bruger venstre side af harmonikaen - den med alle knapperne på). I stedet har det mere karakter af tiggeri med tågehorn.

Jeg har meget forståelse for, at der findes fattige, hjemløse og meget andet. Jeg køber ofte flere eksemplarer af Hus Forbi samme måned og synes, at det er et brandgodt initiativ. Jeg har heller ikke noget personligt mod de her gutter med harmonikaer. Men jeg synes, at deres metode støjforurener og prikker folk på trommehinderne med dårlig samvittighed.
Jeg kan ikke bare lukke ørene eller tage høreværn på. Eller gå en anden vej - der ér ikke andre indgange til Brugsen end den belejrede.
Mest af alt er det irriterende, fordi det dominerer så meget i et offentligt rum. Og fordi det bliver ved.

Susanne

| Quote Reply
familien petersen (Senior) IP: Logged 2006-10-23 at 18:09
jeg er enig med dig Susanne vi er osse træt af ham, men har han lov til at sidde der af brugsbestyren og har han tilladelse fra politiet. For hvis han ikke har nogen af delene så er der kun en ting at gøre det er at melde ham til politiet for man må ikke sidde og tigge penge og så prøver han og spille noget som lyder som man trækker en kat i halen. han skal bare væk

www.familienpetersen1907.webbyen.dk

| Quote Reply
Jeppe (Senior) IP: Logged 2006-11-03 at 18:54
Hold da op, hvor er der dog nogle rabiate holdninger i et ellers fredeligt gammelt arbejderkvarter som Islands Brygge...

Jeg forstår virkelig virkelig godt, at det må være enormt anstrengende for Sanna at skulle høre på det hele dagen, for det ville jeg da også blive skør af. Men det her med at kalde manden tigger og des lige passer simpelthen bare ikke. Han har en tilladelse fra kommunen (eller hvor man nu får sådan en) til at sidde der og spille, og han sidder der også i regnvejr, og spiller i timevis. Det er sådan set at gøre noget og tage et ansvar. Har han vitterlig en tilladelse fra en offentlig instans, så kan du være sikker på at han også skal betale skat af det han tjener. Stagegaard og "Familien Petersen" vil sikkert argumentere for, at manden nok snyder. Men det er fordi Stagegaard er en af den slags dejlige mennesker, der automatisk tror det værste om folk med lavere indtægt end ham selv. (Som I måske kan se er jeg en af den slags, der automatisk tror det værste om folk som Stagegaard og Petersen ;)).

Jeg vil gentage, at jeg i den grad godt kan sympatisere med Sanna, men jeg nu alligevel tilføje, at jeg ikke synes manden på nogen måde er indladende eller tiggende. Han kommer ikke op til folk eller stopper dem på deres vej ind til Brugsen. Han er derimod altid smilende og venlig, og indstillingen er, at hvis man kan lide han musik, så kan man lige smide lidt mønter, og kan man ikke, (som mange vist ikke kan) så kan man lade være. Er der nok der lader være, så holder han nok også op med at spille der skal I se.

[Edited by Jeppe on 2006-11-03 at 18:00 GMT]

| Quote Reply
stagegaard (Senior) IP: Logged 2006-11-05 at 15:21
I rest my case - hvis han har tilladelse er det selvfølgelig OK! Og ja måske er jeg slem til at dømme, men ærligt synes jeg hver dag man bliver konfronteret med historier om folk der fusker - senest så jeg på strøget i går to ældre mennesker der blev oppasset af to "ærlige" spillefugle, der nærmest angreb det ældre ægtepar med den hensigt at få dem til at sætte penge på i hvilken tændstikæske kuglen er. Heldigvis slap de fri, men at være vidne til disse ting, gør mig kynisk. Derudover har du fuldstændig misforstået min pointe i forhold til denne debat. Pointen var at folk skal tage ansvar - istedet for at give samfundet (og dermed pt venstreregeringen) skylden for det hele. Den glade spillemand HAR jo så taget ansvar og det er kun glædeligt - men hånden på hjertet må du vel også indrømme at det vist mere er undtagelsen end reglen! Men igen - min pointe! Lad være at sidde på Jeres flade og tud over at det er samfundets skyld - det er en forkælet holdning som vi desværre har fået særdeles veludviklet herhjemme fordi vi ER forkælede! Istedet GØR noget - ligesom den glade spillemand :-)

Skriv svar

Debatforum : Fri debat : Er jeg den eneste...
Not Logged In? Username: Password: Lost your password?