bryggenet

Debatforum : Fri debat : Så skete det - Nabilo i skammekrogen

Skriv svar

icon Så skete det - Nabilo i skammekrogen

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2006-10-28 at 17:27
http://web.ekstrabladet.dk/grafik/kebab.htm

Tja. For fem-syv år siden kunne de skilte med nærmest at være Amagers eneste pizzaria uden en eneste kontrol-anmærkning. Og jeg tror også at de oplevede et velfortjent boom i omsætningen i årene efter...

Men det har godt nok ændret sig meget de sidste 1-2 år og at de snuppes overrasker mig ikke på nogen måde...

icon Re: Så skete det - Nabilo i skammekrogen

| Quote Reply
KimW (Senior) IP: Logged 2006-10-28 at 19:24
Detaljer på :

http://smiley.fvst.dk/Smiley.aspx?view=Simpel

[Edited by KimW on 2006-10-28 at 19:24 GMT]

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2006-10-29 at 04:15
Ser ud til at det seneste tilsyn er fra juli 2005... - det er over et år siden... - meget kan ske på et år, både godt og skidt... - hvor meget er egentlig sådan en ordning værd, andet end til nød retningsgivende på kontroltidspunktet, når der skal gå så lang tid imellem tilsynene... ?

[Edited by Sanna on 2006-10-29 at 04:16 GMT]

icon Re: Re: Så skete det - Nabilo i skammekrogen

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2006-10-29 at 18:12
quote:
Sanna wrote:
Ser ud til at det seneste tilsyn er fra juli 2005... - det er over et år siden... - meget kan ske på et år, både godt og skidt... - hvor meget er egentlig sådan en ordning værd, andet end til nød retningsgivende på kontroltidspunktet, når der skal gå så lang tid imellem tilsynene... ?

[Edited by Sanna on 2006-10-29 at 04:16 GMT]

Tja. Hvis de mener at de har bedre forhold nu, så skulle de da tage og bestille et nyt tilsyn. Det kan de sagtens gøre. Fødevarestyrelsen kommer så uanmeldt i løbet af de næste to måneder.

Ergo kan man ikke alene konkludere at Nabilo havde problemer for et år siden. De har åbenbart selv konkluderet at de i løbet af det år ikke har forbedret sig nok til et nyt kontrolbesøg. Skræmmende...

http://www.foedevarestyrelsen.dk/FDir/Publications/2005282/Rapport.pdf

[Edited by AndersII on 2006-10-29 at 18:12 GMT]

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2006-11-01 at 03:13
Jeg har altid troet, at det var Fødevarekontrollens egen opgave at følge op på en anmærkning, ligesom i Arbejdstilsynet...

Ifølge denne artikel gives glade smileyer selvom de burde være knotne, og det lader til, at Fødevarekontrollen overhovedet ikke har tid til et kontrolbesøg, hverken på eget initiativ eller på opfordring:

Kopieret fra politiken.dk Onsdag 1. nov 2006
Ophavsretten tilhører Politiken. Informationerne må alene anvendes til egen, ikke-kommerciel brug.
Artiklen kan findes på adressen: http://politiken.dk/indland/article193925.ece

Discountkontrol af fødevarer

Forbrugerministeren har lovet bedre kontrol, men kontrollanterne sjusker på grund af tidspres.

Af Anders Legarth Scmidt

Forbrugeren kan ikke være sikker på, at smileyen på væggen i restauranten er korrekt.

Landet over siger fødevarekontrollanter, at tidspres tvinger dem til at gennemføre tilsyn, der tegner et forsimplet og fejlagtigt billede af hygiejnen hos slagtere, bagere og andre virksomheder. Kontrollen er ikke blevet bedre end under forårets fødevareskandaler.

Kontrollanter slækker på kvaliteten
Forbrugerminister Lars Barfoed (K) lancerede ellers i april en plan for at genoprette »tilliden til fødevarekontrollen«. Men ligesom de foregående år går det stærkt her sidst på året. Hver afdeling af fødevarekontrollen skal nå et fast antal tilsyn, og af frygt for ikke at nå dem alle slækker kontrollanterne på kvaliteten.

»Det bliver discounttilsyn resten af året. Vi skal med vold og magt nå det samlede antal«, siger Martin Tang Nielsen, tillidsmand i Esbjerg.

9.000 steder endnu ikke kontrolleret i år
Ifølge Fødevarestyrelsens database er mere end 9.000 af de 49.000 fødevarevirksomheder endnu ikke blevet kontrolleret i år. Omkring 400 har ikke fået besøg siden 2004. Derfor har kontrollanterne travlt, og det får nogle til bevidst at lukke øjnene for åbenlyse ulovligheder.

En kontrollant fortæller, at hun ofte lader være med at give en sur smiley, selv om virksomheden fortjener det – eksempelvis for uhygiejniske toiletforhold. En sur mund giver ekstra papirarbejde, og så når hun ikke sine andre tilsyn. Så hun giver en halvglad i stedet.

Fejl giver sagsbehandling
Preben Gøttsche, tillidsmand for kontrollanterne i København, siger:

»Der er hele tiden et pres fra ledelsens side om, at vi skal skrue ned for kvaliteten af tilsynene, for vi skal nå det samlede antal. Når jeg går ud af en butik, kan jeg føle, at ejeren står og griner, fordi jeg ikke fandt problemerne«.

En kontrollant siger, at hendes chef bliver sur, hvis man finder mange fejl hos en virksomhed. For så går resten af dagen med sagsbehandling i stedet for kontrol. »Vi bliver straffet for at udføre et godt stykke arbejde«, siger hun, der ikke ønsker sit navn frem af frygt for at blive fyret.

Fødevarestyrelsens direktør, Anders Munk Jensen, erkender, at kontrollen nogle steder er under tidspres, og han vil diskutere tilsynenes kvalitet på næste chefmøde. Forbrugerministeren vil ikke kommentere sagen, men Socialdemokraterne vil have en forklaring i et samråd.

[Edited by Sanna on 2006-11-01 at 03:21 GMT]

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2006-11-01 at 08:03
Tja... Det ser mere ud som om at de ikke ikke finder alt, det vl sige at flere kunne have fået en dårlig smiley. Men det stiller ikke Nabilo i bedre lys...

Sanne, jeg kan ikke af artiklen læse at Fødevarekontrollen ikke overholdte bestilt genbesøg. Faktisk er jeg ret så sikker på at de netop opfylder det krav, da det åbenbart er et lovkrav, som butikkerne har...

icon Re: Re: Så skete det - Nabilo i skammekrogen

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2006-11-01 at 16:16
Det tror jeg også de prøver at overholde, Anders, og derfor måske det åbenbart bliver lidt lemfældigt sidst på året, fordi de så får travlt med at nå resten... - jeg studsede bare over at 400 virksomheder ikke havde haft besøg siden 2004, det er lang tid... - men ikke sikkert det er virksomheder der er med i puljen over dem, der skulle have haft besøg i år... - men alligevel, det er da for længe, der kan jo ske meget på to år... - og man kan jo godt få sine tvivl om, hvor ofte de er i stand til at tage ud og genkontrollere på virksomhedernes egne opfordringer, når arbejdspresset åbenbart er så stort og der er virksomheder de bare skal nå uopfordret... - men jeg aner ikke hvordan de fordeler det, og om det i det hele taget bliver overholdt, men det må man jo formode, at det gør... - eller i hvert fald håbe...

Men du har ret, artiklen stiller ikke Nabilo i et bedre lys, tværtimod - men spørgsmålet om hvor meget de smiley rapporter og kontrolbesøg egentlig er værd, er måske endnu mere aktuelt, når man kan læse, at kontrollanterne er nødt til at være så overfladiske i gennemgangen af virksomhederne og måske haster en glad smiley igennem for ikke at få for meget papirarbejde...

[Edited by Sanna on 2006-11-01 at 16:34 GMT]

Skriv svar

Debatforum : Fri debat : Så skete det - Nabilo i skammekrogen
Not Logged In? Username: Password: Lost your password?