bryggenet

Debatforum : Fri debat : Milliarder til andelsboligejere

Skriv svar

icon Milliarder til andelsboligejere

| Quote Reply
stainboy (Member) IP: Logged 2006-11-11 at 14:35
http://politiken.dk/indland/article198372.ece

icon Re: Milliarder til andelsboligejere

| Quote Reply
stagegaard (Senior) IP: Logged 2006-11-13 at 13:04
Dejligt - også på tide! :-)

| Quote Reply
Thomas Kjær (Member) IP: Logged 2006-11-28 at 10:29
Overhovedet ikke dejligt:
Skaber marginalisering, flere arbejdsfri indtægter, større social skævhed. Og så kan vore venner og familier der tilfældigvis ikke er inde i boligmarkedet få det endnu sværere, mens vi andre inde i varmen kan krydre røven. ØV

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2006-11-28 at 10:40
Det betyder vel ikke det store. Har de fleste efterhånden ikke forladt den offentlige vurdering? Det her er jo kun til gavn for "de kyske"

| Quote Reply
stagegaard (Senior) IP: Logged 2006-11-29 at 16:00
Thomas: Så det vil sige at jeg skal sige nej tak til at komme i en bedre økonomisk situation (og dermed selv måske på et tidspunkt få mulighed for at komme ind på ejerbolig markedet) fordi andre ikke er inde på boligmarkedet? Jeg krydrer på ingen måde røv - har et fint job men alligevel ikke i nærheden af at kunne få råd til en ejerbolig der hvor jeg gerne vil Bo - så jeg vil altså have ret til at synes det er dejligt!

Anders - jeg er så en af "de kyske" - ikke at jeg fatter at A/B Halfdan bliver ved at følge den offentlige vurdering der er så langt fra den reelle markedsværdi.

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2006-11-29 at 17:08
stagegaard: Du misforstår: Det er kun til gavn for dem, som følger den offentlige vurdering, altså de kyske med rigtig lav andelskrone. De nærmer vores andres vurdering lidt...

Halfdan kører IKKE med offentlig vurdering. Der har været vurderingsmand ude, hvilket har gjort at lejlighederne koster *4 end da ejendommen blev lavet til andelsboliger (andelskronen er 4). Og jeg har da en række gode grunde til ikke at lade den stige, som vi har det lige nu, ligesom der findes argumenter for det omvendte, men de har flere gange været oppe og vende herinde, både praktiske og ideologiske. Jeg vil dog lige nævne et:

Halfdan er åbenbart (og øjensynligt) ikke Købehnavns bedste ejendom. Hvad hvis der er behov for yderligere vedligeholdelse og alle har fyret penge af på enten lån med sikkerhed i lejligheden eller købt lejlighed dyrt og derved bliver nødt til at stemme imod huslejeforhøjelser? Det er et stort plus at kunne bo i en ejendom, hvor beboerne har mulighed for at acceptere sådan en huslejeforhøjelse, som vi f.eks. oplevede ved sidste generalforsamling. At sørge for at ejendommen holder sin værdi og vedligeholdelsesstandart de næste ti-tyve år er vigtigere end stigning af andelskronen her og nu for mig.

[Edited by AndersII on 2006-11-29 at 17:09 GMT]

| Quote Reply
stagegaard (Senior) IP: Logged 2006-11-29 at 17:25
Ok - jeg var overbevist om at den fulgte den offentlige vurdering - mener bestemt der var en der prøvede at få det lavet om på sidste generalforsamling men at resultatet blev at det ikke kunne lade sig gøre?!?!

Ja det er vigtigere her og nu for dig :-) Det var netop også det jeg opponerede imod - overfor Thomas - hvorfor må jeg ikke have lov til at være glad over en stigning i andelskronen - for det er vigtigt for mig her og nu da jeg højst sandsynligt inden længe skal over i noget større... Synes det er lidt langt ude at man ikke kan glæde sig for sig selv og at man hver gang der sker noget godt for en bør være ked af det fordi det ikke sker for andre! Jeg har sgu kæmpet ligeså meget for at komme ind på boligmarkedet som alle mulige andre....

[Edited by stagegaard on 2006-11-29 at 16:27 GMT]

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2006-11-29 at 17:57
Nu har jeg ikke referatet her, men jeg mener at vurderingen tillod os at lade andelskronen stige til 4,7 eller 5,2 eller noget i den retning. Det andet forhold der var oppe var at pudse en ny vurderingsmand på opgaven, da der er en god chance for at den ville blive vurderet højere sidste forår.

Noget andet er, at jeg synes at diskussionen om prisen på andelslejligheder tit ender med at henvise til flyvske principper, som f.eks. andelstanken eller det egennyttige økonomiske menneske og "min side" (dem, der vil holde andelen i ro) er endda de værste til at smykke sig med selvretfærdighed. På den anden side, så glemmer dem, der er interesserede i stigning tit, at der faktisk KAN være andre interesser på spil for den enkelte andelshaver end stining her og nu.

Man må bare erkende at det er individuelle interesser, som er oppe imod hinanden og så må hver især afveje og stemme efter dem og lade flertallet bestemme...

Bare af interesse stagegaard, hvor meget betaler du i andelsafgift? Er det en god lejlighed, nyt køkken/bad?

| Quote Reply
stagegaard (Senior) IP: Logged 2006-11-30 at 10:28
Det er rigtigt at den er 4x men jeg troede stadig det var på baggrund af en offentlig vurdering. Nå nevermind.

Jeg ved da godt at der er andre hensyn der også skal tages - men altså en andelskvmpris på ca 3500 er jo "ingen ting" - som det er tilfældet i Halfdan. Det er ikke fordi jeg som sådan er imod andelstanken - det jeg er træt af herinde er bare at hvis man ikke nærmest er SF'er så må man ikke have en mening. (Ja jeg er liberal - men jeg er altså ikke en fuldstændig kold skid der ikke tænker på andre) men hvor er vi henne hvis man ikke må glæde sig lidt over noget der er godt for en selv.

Jeg betaler lige under 3800 - ja den er fin nok - 2 værelses, med nyt bad og køkken for 7 års tid siden (da jeg flyttede ind som lejer) men kan godt trænge til en malerpensel og slibning af gulvene. :-)

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2006-12-09 at 15:25
http://www.berlingske.dk/indland/artikel:aid=835404/

Det påvirker selvfølgeig også andelsboligmarkedet, på flere måder:

-Der bliver større lejlighedsudbud for købere og dermed mindre efterspørsel på andelslejligheder.
-Stigende renter betyder alt andet lige større boligafgift, når/hvis andelsforeningens lån skal omlægges (som jeg forstår flere andelsforeninger er igang med for øjeblikket).

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2006-12-25 at 23:30
"Høje priser presser gamle andelsboliger"

http://politiken.dk/indland/article217929.ece

Nu er det måske lige lovligt tidligt at male fanden på væggen, men hvis man går ind på artiklens præmis.

Lad os sige at alle andelsforeninger på Bryggen havde strammet skruen for f.eks. tre år siden og havde fået prisen helt i top. Hvad ville situationen så være i dag?

-Nogle ville være flyttet fra Bryggen med en del kroner i kassen. I stedet ville der sidde nogle nye andelshavere, som har lånt til en dyr andelsbolig og ikke automatisk kan regne med værdistigninger på den. Der ville sidde nogle andre, som enten faktisk HAR en buffer i imellem andelsboligens værdi og deres lån. Altså forskellige grupper af andelshavere, som alene på baggrund af det tidspunkt de har købt lejligheden kan have ret forskellig økonomi og interesse i driften af foreningen.

-Hvis foreningen pludseligt står og skal optage et lån, som IKKE resulterer i værdistigning i ejendommen (hvis man skal udbedre nyopdagede fejl ved byningen f.eks.), så er der chance for at den bliver insolvent eller at den medfølgende afgiftstigning piner den enkeltes økonomi for meget.

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2007-01-05 at 19:11
Boligpriserne dykker i København

http://politiken.dk/erhverv/article222006.ece

"Opbremsningen i det københavnske boligmarked er helt usædvanlig, og mæglere må slå op til 20 procent af prisen. Gennemsnitligt fald er 5-10 procent."

| Quote Reply
bummelum (Junior) IP: Logged 2007-01-05 at 21:09
Andelsejere snyder sig selv for millioner

http://borsen.dk/bolig/nyhed/101627/

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2007-01-23 at 14:00
Officielle tal: Prisfald på lejligheder i København:

http://politiken.dk/erhverv/article230977.ece

Skriv svar

Debatforum : Fri debat : Milliarder til andelsboligejere
Not Logged In? Username: Password: Lost your password?