bryggenet

Debatforum : Fri debat : Nu kører andelshysteriet igen

Skriv svar

icon Nu kører andelshysteriet igen

| Quote Reply
Thomas Kjær (Member) IP: Logged 2007-04-13 at 14:07
Som om sidste års eksplosion i andelsværdien ikke er nok...Nu lægger flere foreninger op til en ny kraftig stigning.

Når Ib Baastrup i sidste nummer af Bryggebladet udtrykker begejstring over at kunne forsøde sin pensionisttilværelse ved at sætte andelskronen op, oversér han fuldstændigt alle de mennesker der står udenfor og som ikke har penge til at komme ind på boligmarkedet.

Ib Baastrup tilhører som pensionist selv en lavindkomstgruppe. Andre lavindkomstrupper, som studerende, enlige forsørgere, skolelærerer og sygeplejesker har snart ikke har råd til at bo i bydelen længere.

Det er da meget naturligt at falde for fristelsen og stemme for høje andelskroner på andelsforeningernes generalforsamlinger. På den måde kan alle vi der jo har vores på det tørre forsøde vores tilværelse. Vi kan score en billig gevinst ved at sælge en dyr lejlighed som vi har købt billigt – helt uden at røre en finger.

Men Ib Baastrup glemmer, midt i hans begejstringsrus, at der nogle der betaler for gildet. Og de der betaler for gildet er alle de ”usynlige”. De mennesker, der af forskellige grunde ikke er inde på boligmarkedet. Førstegangskøbere, almindelige mennesker der har stået på ventelisten i flere år – og som nu ikke har råd til at betale for indskuddet.

Alle er jo enige om at Islands Brygge nu er blevet en så dyr bydel at der ikke længere er plads til lavindkomstgrupper som pensionister og studerende. Men hvem bekymrer sig om dem der står udenfor, når man har det lunt og godt inde i varmen?

Sidste år blev værdien af andelslejligheder næsten fordoblet og på bare 6 år er værdien af en almindelig to-værelses lejlighed ti-doblet. Den ekstreme markedsøkonomi kan på mange måder have sin berettigelse. Men når den pludselig bliver et bærende fundament for vores andelsboliger er der grund til bekymring. Og hvad kan man så gøre ved det? Meget simpelt: Lad være med – på de kommende generalforsamlinger - at stemme for yderligere stigning af andelskronen! Vi har brug for mangfoldige andelsboliger med plads til både rig og fattig.

Thomas Andelsboligforeningen Bergthora som har generalforsamling 30 april

icon Re: Nu kører andelshysteriet igen

| Quote Reply
lucky14 (Junior) IP: Logged 2007-04-14 at 00:01
Kære Thomas,

Hvis du virkeligt mener, at det er så synd for dem som står udenfor, så sælg da din andel under prisen. Det står de fleste frit for, da kun meget få foreningsvedtægter sætter krav om minimumspris, mens der ganske rigtigt er en befriende stigende øvre grænse på værdien.
Det er IKKE hensigtsmæssigt at holde værdien kunstigt nede - en opskrivning af andelskronen vil give nogle mulighed for at komme videre på boligmarkedet, mon ikke en børnefamilie eller to ønsker sig egen græsplæne.
Andelstanken, i traditionel "kommunistisk" forstand, har reelt kun været i live ganske få steder. Det er jo ikke de virkeligt nødstedte som har fået de billige lejligheder, men derimod venner og familie til de som allerede er inde i varmen - nepotisme og det er ikke kønt hvis man virkelig er idealist!

Det er da befriende at markedet er ved at liberaliseres, så flere netop får en chance på andelsmarkedet. Det er ingen menneskeret at man som studerende på SU skal have egen lejlighed i et af Kbhs. hippeste kvarterer. For folk med en indkomst, selv i den mere beskedne ende, er andelsboliger selv med en pæn opskrivning stadig et prismæssigt fornuftigt alternativ til en ejerbolig i samme område.

/Lucky

| Quote Reply
larshansen (Junior) IP: Logged 2007-04-15 at 16:38
Godt skrevet Lucky!

Thomas ønsker sig tydeligvis at samfundets værdier fordeles ligeligt imellem alle og denne Robin Hood-idelogi skal han da absolut ikke være flov over. Historisk set er den bare ikke bæredygtig hvis man samtidig vil bevare individets frihed og dets ansvar for sin egen tilværelse.

Lucky, derimod, forholder sig til fakta. En andelsbolig på Bryggen har jo ALDRIG været mindre tilgængelig for folk på overførselsindkomst end for andre. Hver og én der i dag bor i andelsbolig på den gamle del af Bryggen, bor her pga. venner eller families hjælp. Og så dyrt er det jo heller ikke blevet: Hvis man regner med runde tal, vil en andelslejlighed som min egen på 60m2 til nu ca. kr. 800.000,- der finansieres til 6,5% og en boligafgift på kr. 2700,-/md. koste ca. 5700,- netto om måneden. Vel at mærke uden udbetaling. Det kan vel ikke siges at være for dyrt i denne bydel - det har bare før været meget billigere!

Lad os da glædes over at i et demokratisk samfund som vores, er det flertallet der sætter kursen. Et mindretal får ikke lov til at herske over andre medborgeres vilje og værdier. Dette uanset om mindretallet har humane hensigter eller – hvad der også tit ligger bag – bare har almindelig primitiv ”ondt i røven” over at andre er kommet let til penge.

Mvh.
Lars Hansen

[Edited by larshansen on 2007-04-15 at 15:41 GMT]

[Edited by larshansen on 2007-04-15 at 16:18 GMT]

icon Re: Re: Nu kører andelshysteriet igen

| Quote Reply
jokerdk (Member) IP: Logged 2007-04-16 at 09:16
Hej Lars.
Jeg er fuldstændig enig i at det ikke nytter at holde andelsværdien kunstigt nede, men hvor f.... kan du låne 800.000 til 3000 kroner om måneden?

quote:
larshansen wrote:
Godt skrevet Lucky!

Thomas ønsker sig tydeligvis at samfundets værdier fordeles ligeligt imellem alle og denne Robin Hood-idelogi skal han da absolut ikke være flov over. Historisk set er den bare ikke bæredygtig hvis man samtidig vil bevare individets frihed og dets ansvar for sin egen tilværelse.

Lucky, derimod, forholder sig til fakta. En andelsbolig på Bryggen har jo ALDRIG været mindre tilgængelig for folk på overførselsindkomst end for andre. Hver og én der i dag bor i andelsbolig på den gamle del af Bryggen, bor her pga. venner eller families hjælp. Og så dyrt er det jo heller ikke blevet: Hvis man regner med runde tal, vil en andelslejlighed som min egen på 60m2 til nu ca. kr. 800.000,- der finansieres til 6,5% og en boligafgift på kr. 2700,-/md. koste ca. 5700,- netto om måneden. Vel at mærke uden udbetaling. Det kan vel ikke siges at være for dyrt i denne bydel - det har bare før været meget billigere!

Lad os da glædes over at i et demokratisk samfund som vores, er det flertallet der sætter kursen. Et mindretal får ikke lov til at herske over andre medborgeres vilje og værdier. Dette uanset om mindretallet har humane hensigter eller – hvad der også tit ligger bag – bare har almindelig primitiv ”ondt i røven” over at andre er kommet let til penge.

Mvh.
Lars Hansen

[Edited by larshansen on 2007-04-15 at 15:41 GMT]

[Edited by larshansen on 2007-04-15 at 16:18 GMT]

icon Re: Re: Re: Nu kører andelshysteriet igen

| Quote Reply
Cruise (Member) IP: Logged 2007-04-16 at 12:02
quote:
jokerdk wrote:
Hej Lars.
Jeg er fuldstændig enig i at det ikke nytter at holde andelsværdien kunstigt nede, men hvor f.... kan du låne 800.000 til 3000 kroner om måneden?

Nu skriver Lars jo altså også, at han "regner med runde tal". Det kan muligvis være forklaringen. Men ellers vil jeg da også gerne vide hvor jeg kan låne så mange penge til så favorabel en rente :-)

| Quote Reply
lucky14 (Junior) IP: Logged 2007-04-16 at 15:10
Uden at kende Lars intentioner gætter jeg på at de 3000 dækker renteomkostninger på et lån af den størrelse.. Så kan man holde lånet i skak men afdrager i sagens natur ikke på hovedstolen.

/Lucky

| Quote Reply
petermichael (Junior) IP: Logged 2007-04-16 at 15:30
skandiabanken har 4.2 i nettorente - dvs efter skat....

giver følgende regnestykke :

800.000 / 100 x 4.2 = 33.600 divideret med 12 = 2.800 kr pr måned (afdragsfri)

Husk desuden at man også afdrager på den fælles gæld i foreningen via ens boligafgift.

Peter M.

| Quote Reply
flatus (Senior) IP: Logged 2007-04-17 at 02:38
Ikke at jeg husker meget fra fællesfag matematik, men jeg er ikke helt sikker på at man kan beregne et lån på den måde. Er der ikke noget med renters rente?

Og så lige en kommentar til nepotismen. Det er vel blot en anden uretfærdig fordelingsnøgle. Jeg mener om det er dem der har penge eller dem der kender nogen der får den skønne lejlighed med havudsigt, for en fattigrøv som mig uden forbindelser kan det sgu være ligegyldigt.

[Edited by flatus on 2007-04-17 at 02:42 GMT]

| Quote Reply
petermichael (Junior) IP: Logged 2007-04-17 at 07:19
det du tænker på er vist de meget kreative amerikanske lån med "negativ amortisation" - hvor en del af renten løbende tillægges hovedstolen sådan at gælden stiger over løbetiden - det er ikke tilfældet med et dansk afdragsfrit lån...:-)

mvh

Peter M.

| Quote Reply
Cruise (Member) IP: Logged 2007-04-17 at 14:39
Ok, jeg må erkende, at jeg ikke tænkte på de afdragsfrie lån. De er måske fristende og interessante for nogen, men det er bare ikke en løsning, der tiltaler mig specielt meget og jeg tænkte derfor ikke i de baner :-)

Jeg kan se, at Skandiabank ganske rigtigt opgiver deres ÅOP efter skat til 4,2 på den variable rente (brrr...), men jeg kan så også se, at ÅOP før skat er på 6,2. Dvs. at man brutto skal lægge væsentligt mere end de nævnte 2.800 - nærmere bestemt ca. 4.100.

Når/hvis renten så stiger, kan det hurtigt blive til en hel del mere som man skal hoste op med hver måned :-0

| Quote Reply
petermichael (Junior) IP: Logged 2007-04-17 at 18:56
det har du helt ret i - og hvis de falder så skal man lægge en del mindre....:-)

og som et "p.s." ved udregning med afdragsfrie er det desuden nemt at sammenligne med en tilsvarende lejelejlighed...

Synes nu ikke der er tale om hysteri - i mange foreninger har den offentlige vurdering ikke fulgt med i efterhånden mange år - nu er de pludselig vågnet op til dåd med efterfølgende hop til følge... altid meget tydeligt når noget sker springvist - jeg havde helt klart foretrukket en jævn udvikling over de sidste 15 år frem for at det hele er kommet over de sidste 3....

Peter

| Quote Reply
Jagd (Junior) IP: Logged 2007-04-30 at 01:22
Jeg er helt enig I, at værdistigningerne er en god ting. Kunstigt lave priser er ikke i ret manges interesse.

Jeg mener udelukkende at det er et spørgsmål om tid før den fastsatte værdi når sit forsvarlige maksimum. De som køber lejelighed nu, og har købt "dyrt", i forhold til os der har købt billigt, vil gerne en stigning. Som der kommer flere og flere der har købt "dyrt" til, vil mængden af mennesker der kæmper for en lav andelskrone blive mindre og mindre.
Men hvorfor skal vi tabe penge, for at andre kan vinde dem? Resten af boligmarkedet har ikke tænkt sig at være venlige overfor os, og sælge os en billig bolig - tvært imod vil det følge markedsmekanismerne. Da det er dette marked der venter mig, ser jeg ringe grund til at jeg skal tabe, på at en anden skal have en billig bolig.

Derudover, som det pointeres af andre, er det jo ikke dyre boliger vi er ude i, taget i betragtning af at Bryggen er ved at være Københavns mest moderne kvarter.

Michael, beboer i Bergthora, der går til general forsamling 30/4.

[Edited by Jagd on 2007-04-30 at 00:22 GMT]

icon Re: Re: Nu kører andelshysteriet igen

| Quote Reply
benjamin (Senior) IP: Logged 2007-04-30 at 13:14
quote:
lucky14 wrote:
Hvis du virkeligt mener, at det er så synd for dem som står udenfor, så sælg da din andel under prisen.

mon ikke Thomas mener, det er en samfundsopgave at sørge for boligere til alle?

quote:
larshansen wrote:
Lad os da glædes over at i et demokratisk samfund som vores, er det flertallet der sætter kursen. Et mindretal får ikke lov til at herske over andre medborgeres vilje og værdier.

wow, hvilke årti lever du i? Der findes altså mennesker som går ind for bedre vilkår til dårligt stillede, uden at være antidemoktrater.

Når det er sagt, så ved jeg ikke, hvad jeg skal mene om andelspriser. For som nogle af jer har været inde på, så er billige lejligheder heller ikke lig med lejligheder for alle. Jeg håber dog, at det bliver hensynet til "alles bedste" og ikke egoisme, som bliver afgørende for, hvordan priserne udvikler sig. Desværre ser det ikke sådan ud lige nu:(

Skriv svar

Debatforum : Fri debat : Nu kører andelshysteriet igen
Not Logged In? Username: Password: Lost your password?