bryggenet

Debatforum : Fri debat : Moske med plads til 3.000 muslimer ved Islands Brygge, godkendes onsdag

Skriv svar

icon Moske med plads til 3.000 muslimer ved Islands Brygge, godkendes onsdag

| Quote Reply
Peter (Senior) IP: Logged 2007-04-22 at 16:46
På hjørnet af Njalsgade og Artillerivej.
Sådan udlægger Politiken det:
http://politiken.dk/indland/article288657.ece

icon Re: Moske med plads til 3.000 muslimer ved Islands Brygge, godkendes onsdag

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2007-04-22 at 19:40
Jeg synes at det er ærgeligt at Bryggebjergene ikke blev til noget. Det var mere ambitiøst og med større integration med andre institutioner, som jeg tror ville have tjent alle bedst.

På den anden side er det ved at være på tide at der sker noget i sagen. Og det ser ud til at være flot arkitektur, dog igen uden at komme op på højde med Bryggebjergene...

icon Re: Re: Moske med plads til 3.000 muslimer ved Islands Brygge, godkendes onsdag

| Quote Reply
stagegaard (Senior) IP: Logged 2007-04-23 at 11:27
Ja drønærgeligt at Bryggebjergene ikke blev til noget - men uha det ville jo også bare være så farligt hvis der kom lidt nytænkning ind i Kbh - lidt ligesom snakken om hvorvidt Tivoli må bygge deres nye hotel... Kan ikke lige finde billeder af den nye moske - nogen der har link til billeder?

icon Re: Moske med plads til 3.000 muslimer ved Islands Brygge, godkendes onsdag

| Quote Reply
Jacob (Member) IP: Logged 2007-04-25 at 10:43
Mon ikke det er en forsinket aprilsnar

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2007-04-26 at 12:48
Jeg tror ikke de har taget den nuværende ejer i ed om hvad området skal bruges til. Bryggebjergene er ikke opgivet ifølge denne artikel:

http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-6781349.html

Uddrag fra tv2 net nyhederne:

Grunden, som er udset til projektet, ligger på Njalsgade på Amager, men den nuværende ejer har ikke tænkt sig at sælge grunden.

"Vi blev temmelig overraskede, da vi fandt ud af, at nogen i New York har brugt penge og tid på at tegne et projekt for vores grund. Vi har intet fået at vide om det," siger ejendomsinvestor Bill Nielsen fra Aalborg, der er en af ejerne af grunden i selskabet Njalsgade K/S.

De nuværende ejerne har nemlig selv planer for grunden. Og planerne går allerede ud på at bygge en moské.

"Vi har ingen planer om at sælge grunden. Vi er allerede langt fremme med et projekt, der integrerer boliger, erhverv og en moské," fortæller Bill Nielsen.

Det er et krav i lokalplanen, at der skal være en moské på området, og det vil stadig indgå i planerne, siger han og afviser, at det bliver "The Grand Mosque of Copenhagen", der skal stå på grunden.

[Edited by Sanna on 2007-04-26 at 12:50 GMT]

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2007-04-26 at 15:28
Ok. Det vigtigste er efterhånden at der sker noget i den sag. Så hvis Bryggebjergene har en reel fremtid, så håber jeg at de går igang meget snart. Ellers synes ejg de skulle overlade grunden hurtigst muligt til nogen, som synes at have den financielle opbakning til det...

| Quote Reply
Peter (Senior) IP: Logged 2007-04-26 at 18:48
http://politiken.dk/indland/article292186.ece

Det ligner lidt noget selvpromovering/reklamestunt/spin fra et ukendt arkitektfirma (uanset at tegningerne som sådan ser pæne og nydelige ud).

- Hvordan kan det være, at det er arkitektfirmaet, der er på udkig efter finansiering - og ikke omvendt en bygherre, der er på udkig efter en arkitekt?
- Hvordan kan det være, at man lægger planer for en grund, man ikke ejer? Ganske vist er der en lokalplan, men den kan jo laves om.
- Hvorfor disse upræcise referencer til "repræsentanter fra det muslimske verdenssamfund"?
- Hvorfor havde angiveligt ingen muslimer i Danmark hørt om projektet?
- Hvorfor er der ingen andre end arkitekterne selv, der udtaler sig rosende, når det anføres at "pressen" var til stede ved præsentationen?

"Og det var netop selve arkitekturen, som høstede overvældende ros, fortæller Jan Wenzel."
"Alle var meget, meget begejstrede (...) fortæller arkitekten fra firmaet Wenzel + Tuxen."
"Arkitekt Jan Wenzel er overvældet over den positive reaktion"

- Kan disse angiveligt meget begejstrede mennesker ikke selv tale?
- Har der måske slet ikke været hverken dansk eller amerikansk presse til stede i New York?
- Er al omtalen bare baseret på afskrift af pressemeddelelser fra arkitektfirmaet selv?

Hvis grundens ejer i øvrigt foretrækker at sælge grunden til et moske-byggeri frem for fx til Ritts "billige boliger", så er det vel det rigtige?

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2007-04-27 at 10:20
Har Ritt overhovedet haft den grund i tankerne? - det var jeg ikke klar over...

Under alle omstændigheder, kan ikke se hvorfor det skulle haste så meget, AndersII, hellere få et godt projekt, end et der er ugennemtænkt, bare fordi nogen mener, det ikke kan gå hurtigt nok.

Jeg håber det passer, når den nuværende ejer siger, de er langt fremme med bjerg-projektet, så det ikke ender med projektet fra New York, hvor moskéen åbenbart kommer til at stå alene, eller et andet tomhjernet projekt, det er da langt sjovere at moskéen bliver integreret i en større helhed med butikker, bazar osv som ved Bryggebjergene, vi har ikke brug for flere monumentale, menneskefjendske klodser i København.

[Edited by Sanna on 2007-04-27 at 10:23 GMT]

| Quote Reply
AndersII (Senior) IP: Logged 2007-04-27 at 10:39
Jeg har boet på Bryggen i 12 år nu og jeg kan ikke huske en tid, hvor grunden ikke har været kendt som Moskegrunden. Jeg synes bare at der skal ske noget i stedet for at snakke endnu 10-20 år. Og nu ligger der to flotte projekter på bordet, så fo mig handler det nu bare om at tage en beslutning.

Selvfølgelig er det ikke godt, at brugerne ikke er taget i ed på nogen af projekterne. Det er nok det tiden skal bruges på nu. BR bør efter min mening nu ændre lokalplanen, så Bryggebjergene kan lade sig gøre og så må de fremtidige brugere af moskeen tage beslutning om hvilken løsning de vil have (hvilket jeg forstår ikke bliver nemt, da de organiserede muslimske grupper i Danmark ikke ligefrem er homogen og da det ikke kun handler om arkitektur, men også financiering og masse andre spørgsmål) og så kan arbejdet gå igang.

Kort version: Ryd de politiske og bureaukratiske hindringer af vejen, så det alene bliver et valg imellem to for mig flotte løsninger, som så må overlades til primærbrugerne at rede ud...

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2007-04-27 at 11:47
Hvordan ved vi, at projektet fra New York er et "stort, flot projekt"? Nogen der har nogle billeder/tegninger, andet end bare tekst?

[Edited by Sanna on 2007-04-27 at 11:48 GMT]

icon Re: Re: Moske med plads til 3.000 muslimer ved Islands Brygge, godkendes onsdag

| Quote Reply
Peter (Senior) IP: Logged 2007-04-27 at 18:07
quote:
Sanna wrote:
Hvordan ved vi, at projektet fra New York er et "stort, flot projekt"? Nogen der har nogle billeder/tegninger, andet end bare tekst?

Se billede her:
http://www.wenzel-tuxen.com/Mosque_folder/DSC00625.jpg

En stor sort rund bygning med hul i det skæve tag. Faktisk en ganske pæn form, selv om der nok skal være nogen, der har noget imod en så stor bygning, hvis den virkelig skal være SORT (jvf debatten om busterminalen på Rådhuspladsen).

Med 3.000 besøgende hver fredag skulle transportmulighederne i øvrigt være gode med en placering ved Islands Brygge Metrostation.

Nogle ville måske mene, at behovet for boliger er større end behovet for huse til religionsdyrkelse, i og med at der allerede findes ca. 40 moskeer i hovedstaden (ud af landets ialt ca. 100-115 moskeer). Men disse 40 moskeer varierer i størrelse, og 1 stormoske ved Islands Brygge kunne måske virke som et samlende kraftcenter for muslimer i hele Storkøbenhavn.

http://da.wikipedia.org/wiki/Moske
http://www.berlingske.dk/grid/indland/artikel:aid=771118:fid=100101008/
http://images.bm4.metropol.dk//229/229424/229424_original.jpg

Jeg har ikke personligt noget behov for hverken moske, Scientology-hus eller folkekirke, men hvis nogle arabiske pengemænd vil købe grunden og bruge 3 milliarder på projeket, så er det jo deres frie valg.

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2007-04-27 at 21:18
Tak for henvisningen til et billede, Peter, moskéen ser nu interessant ud, men er ikke vild med, at den skal være sort, nej..

Personligt synes jeg det er synd, hvis grunden kun skal bruges til ét formål, jeg håber på en integrering, hvor vi alle sammen, også ikke-muslimer, kan få glæde af området.

[Edited by Sanna on 2007-04-27 at 21:20 GMT]

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2008-07-12 at 01:42
Det lader til at det blev Bryggebjergene der løb af med sejren...

"The Grand Mosque of Copenhagen

Der har været en del usikkerhed om byggeriet i de seneste år af flere grunde. På den ene side har der været modstand imod opførslen af en moske i det hele taget. Eftersom den allerede er indskrevet i lokalplanen, hviler denne modstand alene på ”håbet” om manglende finansiering. På den anden side præsenterede arkitektbureauet Wenzel + Tuxen i 2007 deres planer for The Grand Mosque of Copenhagen i samarbejde med The Tabah Foundation, en muslimsk organisation fra Abu Dhabi.

Dette kom som en overraskelse for Njalsgade K/S, der stadigvæk arbejdede med BIG’s tegninger og ikke havde intentioner om at sælge grunden. Det har de stadigvæk ikke. Og faktisk ser det nu ud til at problemerne med lokalplanen er blevet løst, og at projektet endelig kan realiseres.

Realisering
Vi ringer til Lene Christensen, direktør i Bach Gruppen der står bag Njalsgade K/S, for at få en statusrapport. Hun fortæller os at projektet over de seneste år er blevet revideret. BIG har tilpasset planerne, så de lever op til kommunens krav. I september 2007 blev projektet indleveret til godkendelse, og det forventes at der ligger en ny lokalplan klar ved udgangen af 2009. Derefter kan byggeriet gå i gang.

Bonusinfo
Angiveligt er projektet i første omgang udtænkt af entreprenøren Kurt Thorsen fra statsfængslet i Sdr. Omme. Han er igen ude af projektet, da Freja ejendomme nægter at have noget med ham at gøre."

Af Kasper Boye 02/07/2008 - http://www.cphx.dk/?#163342

icon Re: Re: Re: Moske med plads til 3.000 muslimer ved Islands Brygge, godkendes onsdag

| Quote Reply
Peter (Senior) IP: Logged 2009-10-06 at 16:32
quote:
stagegaard wrote:
Ja drønærgeligt at Bryggebjergene ikke blev til noget

Nu er der ved at ske lidt igen omkring Bryggebjergene:

"Rigmand fra Viborg puster liv i moskégrund"
http://www.business.dk/article/20091006/ejendom/91006001/

"Kurt Thorsen er hjernen bag"
http://www.business.dk/article/20091006/ejendom/91005142/

Billedserie af byggeriet:
http://www.business.dk/article/20091006/large/91006102/&pic=0

| Quote Reply
stagegaard (Senior) IP: Logged 2009-10-07 at 19:23
Ja bliver spændende!

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2009-10-07 at 20:38
Herligt.... Det ser vældig spændende ud på billederne...

| Quote Reply
Peter (Senior) IP: Logged 2009-10-16 at 22:41
Det går vist ikke helt efter planen:

"Københavns Kommune [er] stålsat på, at en moske skal bygges først, hvis et kommende byggeprojekt deles op i etaper, så moskeen ikke bliver glemt eller umuliggjort af andet byggeri. Men Bach-gruppen, som ejer moskegrunden, har nu meldt ud, at man gerne vil vente med at opføre moskeen, til der er bygget lejligheder og forretninger i den anden ende af grunden."

"Muslimernes Fællesråd spænder også ben, for rådet mener, at den planlagte moske, som er tegnet af tegnestuen BIG, er for lille. Muslimerne har derfor fået en tysk arkitekt til at tegne en større. Desuden viser det sig nu at muslimerne ifølge Koranen skal eje grunden..."

http://www.business.dk/article/20091016/ejendom/91016054/

| Quote Reply
stagegaard (Senior) IP: Logged 2009-10-18 at 09:37
Hmmm det lyder til at blive lidt kompliceret...

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2009-10-18 at 13:24
(Jeg lagde ud med nærmest lidt en snak med mig selv over to indlæg. Hvis nogen nåede at læse det, har jeg redigeret og forkortet det til et enkelt, for der gik lidt for meget 'essay' i det + der var et par tanketorsk :o ).

Jeg synes det er ufatteligt, at de nu åbenbart skal til at diskutere de samme problemer om igen, troede at de var kommet længere, bl.a. i forhold til Muslimernes Fællesråd's accept af og penge til moskeen. At de selv skal eje grunden kan vel ikke komme som en overraskelse, de har vel selv 'lavet reglerne', hvordan kan det pludselig være en 'ny' hindring, eller er det måske blot nyt for journalist/kommune/entreprenør...

Mht til størrelsen af moskeen, så er udgangspunktet iflg. trådens overskrift plads til 3.000 - er der nogen der ved om det dækker behovet for København? - og evt. omegn... regner ikke med at det også skal dække Jylland og øerne (inclusive Bornholm)... ka' da også lige udelukke Grønland og Færøerne, nu jeg e-r i gang...

Desværre tyder noget på, at med mindre alle parter er villige til at gå på kompromis her og der, så bliver BIG's forslag nok aldrig til noget, og man kan da frygte at det hele ender i en halvdårlig løsning for området - eller 'blot' 20 års yderligere venten...

[Edited by Sanna on 2009-10-19 at 11:14 GMT]

| Quote Reply
Peter (Senior) IP: Logged 2009-11-14 at 10:48
Billeder af den alternative tysk-tegnede moske, som Muslimernes Fællesråd ønsker i stedet for Bjarke Ingels' version:

www3.kk.dk/eDoc/Teknik-%20og%20Miljøudvalget/21-10-2009%2015.00.00/Dagsorden/14-10-2009%2014.44.09/4875339.PDF
- links med ø virker åbenbart ikke - prøv i stedet
http://www.kortlink.dk/75ty

Den tysk-tegnede moske adskiller sig bl.a. ved at have en minaret, altså et tårn hvorfra der kan kaldes til bøn via højttalere.

| Quote Reply
richardt (Junior) IP: Logged 2010-02-15 at 14:59
Så sker der ud til at se noget: http://www.business.dk/ejendomme/jysk-rigmand-taettere-paa-gigantisk-moske-projekt

Jeg må indrømme jeg havde fortrukket en svømmehal og et folkeligt kulturhus eller andre sociale tiltag end en moske...Det virker uholdbart at placere endnu et højhus lige ved siden af SAS Scandinavia (bygningen bliver også 86 m høj). I forhold til trafikken kommer der kun endnu mere, da langt de fleste vel ikke kommer med metro eller bus - som man kan se på Nørrebro. Ser frem til de offentlige høringer, og forhåbentlig noget materiale som gør det muligt at vurdere projektet ud fra andet materiale end det nuværende glimmer...

[Edited by richardt on 2010-02-15 at 15:41 GMT]

| Quote Reply
Jops (Junior) IP: Logged 2011-02-11 at 19:18
Tillykke med Moske'en Islands Brygge, fremover kaldet Islams Brygge ;). Håber ikke i kommer til at skulle høre råberi 5 gange om dagen, som de har for vane at gøre.

Skriv svar

Debatforum : Fri debat : Moske med plads til 3.000 muslimer ved Islands Brygge, godkendes onsdag
Not Logged In? Username: Password: Lost your password?