bryggenet

Debatforum : Fri debat : Brygge el?

Skriv svar

icon Brygge el?

| Quote Reply
tonni (Member) IP: Logged 2007-06-06 at 17:54
Efter at have set DR's prg "Kontant" 5/6'07 vedr Dong's overpriser på el http://www.dr.dk/DR1/kontant/2007/06/05152445.htm, er det nærliggende at kaste bolden op for at Bryggenet's brugere samkøre projektet:

"Vi opsætter egne elmålere og spare millioner"

Idéen er at hver boligforening får en måler hos Dong, i næste led får hver slutbruger sin egen måler og slipper dermed for den årlige målerleje på 810,- yderligere bliver el prisen pr enhed billigere i og med man handler større mængder el ad gangen.

Downside.
Det koster penge at opsætte nye målere i hver enkelt lejlighed men denne udgift tjenes relativt hurtigt hjem igen.
Det bliver administartivt tungere for hver forening at udregne forbrug efter fordelingstal, men så er det vidst heller ikke værre... Det vil ihvertfald samlet set mere end opvejes af den besparelse der hjemtages.

I samme åndedræt kan vi kigge på om der skulle være tilsvarende fordele at hente på målerne for gas, varmtvand og fjernvarme nu snakken går på måler leje og storkundefordele.

[Edited by tonni on 2007-06-06 at 18:38 GMT]

icon Re: Brygge el?

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2007-06-07 at 03:08
Jeg så også udsendelsen...

Jeg mener nu fyren der blev interviewet snakkede om at det ville tage fire år, før metoden havde tjent sig selv hjem, men det kan være jeg husker forkert. Og den kræver så også lige at ejendommen selv står for aflæsning inde i hver lejlighed osv.

En anden ting er, jeg forstår ikke alt det her med Dong og deres opkrævning på de 810 kr. Jeg har fået min årlige elregning for en eller to måneder siden, og jeg er ikke blevet opkrævet ekstra for målerlejen.

[Edited by Sanna on 2007-06-07 at 03:09 GMT]

| Quote Reply
tonni (Member) IP: Logged 2007-06-07 at 18:12
Det skal nok passe det tager noget tid at tjene etableringen hjem. Men det er jo intet at regne i forhold til den store besparelse på længere sigt.

Jævnfør udendelsen kalder DONG den tidligere målerleje for netabonnement og på den måde er det klart at du og jeg ikke ligger mærke til den enorme stigningen i lejen af måleren.

Min bestyrelse i AB Gullfoss arbejder i retning af at opsætte målere der kan aflæses trådløst og på den måde rejser der sig selvklart endnu flere og bedre muligheder.

Står andre foreninger overfor tilsvarende tanker vil det formentlig være en idé at samarbejde om projektet. Bolden er ihvertfald her spillet op til kamp mod de dyre monopol udbydere af el...

| Quote Reply
Adam Bertelsen (Senior) IP: Logged 2007-06-07 at 22:38
Jeg lagde mærke til at min elregning for et par måneder siden var steget en smule selvom jeg havde brugt langt færre kWh end sidste år. Efter at have gransket regningen fandt jeg ud af at det var "målerlejen" der var skyld i det.

Da jeg ringede og spurgte DONG hvorfor målerlejen pludselig var steget, sagde de at det var fordi den havde været for lav før. Hmmm...

icon Re: Re: Brygge el?

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2007-06-08 at 00:59
quote:
Adam Bertelsen wrote:
Jeg lagde mærke til at min elregning for et par måneder siden var steget en smule selvom jeg havde brugt langt færre kWh end sidste år. Efter at have gransket regningen fandt jeg ud af at det var "målerlejen" der var skyld i det.

Da jeg ringede og spurgte DONG hvorfor målerlejen pludselig var steget, sagde de at det var fordi den havde været for lav før. Hmmm...

Ja, det var den begrundelse, de også kom med i udsendelsen. Nu jeg tænker efter, fik jeg heller ikke eftergivet så meget, som jeg ellers plejer at gøre, men jeg lagde ikke så meget i det... Troede, det var fordi strømmen var blevet dyrere, men jeg skal da lige granske regningen lidt, kan jeg se.

Der er også noget med at man kan klage, hvis man ikke er blevet adviseret i forvejen om en stigning... Så skal DONG betale den del af opkrævningen tilbage...

[Edited by Sanna on 2007-06-08 at 01:00 GMT]

| Quote Reply
Bille (Senior) IP: Logged 2007-06-08 at 22:59
Jeg kom bare lige til at tænke på, da jeg så programmet, at hvis foreningen laver "bi-målere" eller hvad det hedder og så foreningen står for den samlede regning, hvad gør man så hvis der fx mangler 2500 kWh ? altså at nogen har snydt.
Så skal der gå én rundt og checke det, fx en fra bestyrelsen. Det kan da blive noget frygteligt rod, bare at få alle til at hjemme og sådan..

så trådløst er da genialt, men der skal da være nogen der lægger timer og teknik i alligevel.

Skriv svar

Debatforum : Fri debat : Brygge el?
Not Logged In? Username: Password: Lost your password?