bryggenet

Debatforum : TV og radio : Digitale kanaler

Skriv svar

icon Digitale kanaler

| Quote Reply
Steen Nielsen (Member) IP: Logged 2010-07-29 at 12:57
Hej Bryggenet.
Hvornår bliver alle kanalerne digitale? Jeg har læst noget om, at vi har skiftet til Comx så måske sker der snart noget?? P.t. kan jeg kun finde ca. 10 digitale kanaler og får ikke det fulde udbytte af mit nye digitale tv :-( Øv

icon Re: Digitale kanaler

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2010-07-29 at 13:50
Der er indgået aftale med YouSee om, at Bryggenet fra 1. november i år overgår til deres standard-pakker som er fuldt digitale (med analogt spejl af de fleste kanaler):
http://yousee.dk/Tv/Tv_fra_YouSee/Tv-oplevelser.aspx

PS: Bare roligt, priserne bliver noget lavere end dem, du kan se på YouSees hjemmeside.

Adam Arndt
Medlem af Bryggenets tekniske udvalg

| Quote Reply
Steen Nielsen (Member) IP: Logged 2010-07-29 at 13:55
Kanon! Bliver det de samme 50 kanaler, inkl. 3 puls, som nu også er begyndt at sende fodbold!

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2010-07-29 at 14:19
Ja, det bliver præcis de samme kanaler - og med mulighed for at tilkøbe YouSee Plus.

Adam Arndt

| Quote Reply
Franko161 (Junior) IP: Logged 2010-08-11 at 09:48
Jeg er lidt forvirret med hensyn til det med tuner.

Betyder det at man i dag kan modtage de 10 kanaler med en DVB-T tuner, og at man pr. 1. november vil kunne modtage de 50 kanaler med en DVB-C tuner?

På forhånd tak!

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2010-08-11 at 11:36
Ja, det er fuldstændig korrekt.

Fra 1. november vil du kunne modtage alle YouSees kanaler i DVB-C som beskrevet på deres hjemmeside.

Det betyder desværre samtidig, at Bryggenet holder op med at sende DVB-T-signaler ud til brugerne, så fremover vil DVB-T-modtagere skulle bruge en stueantenne for at få signal.

Adam Arndt

| Quote Reply
Steen Nielsen (Member) IP: Logged 2010-08-11 at 18:28
hvad bliver prisen pr. 1. november 2010?

| Quote Reply
Tim Pedersen (Senior) IP: Logged 2010-08-12 at 08:02
Hmm - hvis man kun har en dvb-t modtager i fjernsynet, kan problemet så løses ved at man køber en box?

icon Re: Re: Digitale kanaler

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2010-08-12 at 09:28
quote:
Steen Nielsen wrote:
hvad bliver prisen pr. 1. november 2010?

Priserne er ikke endeligt fastlagt, da der er noget "efterbetaling" til Canal Digital og Viasat på grund af deres opsigelsesfrister og prisstigninger.

Adam Arndt

| Quote Reply
Steen Nielsen (Member) IP: Logged 2010-08-12 at 15:47
hvad hedder den antenneforening, som vi er medlem af (og betaler antennebidrag til hver måned)? hedder den Storkøbenhavn, Ørestad....eller? Der noget med at man kan få tv digital via antennen....

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2010-08-12 at 16:26
Antenneforeningen hedder Bryggenet.

Adam Arndt

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2010-08-12 at 16:27
quote:
Tim Pedersen wrote:
Hmm - hvis man kun har en dvb-t modtager i fjernsynet, kan problemet så løses ved at man køber en box?

Ja, for at kunne bruge det digitale signal fra Bryggenet efter 1. november skal du bruge en DVB-C-dekoder. De kan efterhånden købes en del steder, og jeg har set dem til priser fra ca. 600 kr. og opefter.

Adam Arndt

| Quote Reply
Tim Pedersen (Senior) IP: Logged 2010-08-19 at 10:59
For os der kun har DVB-T tunere - får vi noget materiale ud omkring pakke-valg osv. hvor vi også samtidig kan vælge at købe en yousee boks (yousee plus) - så vi ikke mister signalet pr. 1. november - eller skal man selv investeret i boxen før overgangen?
Tak
TIm

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2010-08-19 at 12:13
quote:
Tim Pedersen wrote:
For os der kun har DVB-T tunere - får vi noget materiale ud omkring pakke-valg osv. hvor vi også samtidig kan vælge at købe en yousee boks (yousee plus) - så vi ikke mister signalet pr. 1. november - eller skal man selv investeret i boxen før overgangen?
Tak
TIm

Der skal selvfølgelig nok komme noget materiale ud (jeg vil gætte på en gang midt i september) som beskriver hvad der sker - herunder det faktum, at næsten alle kanaler stadig vil blive sendt analogt.

Hvis du vil have glæde af det digitale signal som kommer med YouSee-løsningen, skal du ganske rigtigt købe en DVB-C-boks, og så vidt, jeg kan se, er der noget billigere bokse at købe i Netto og Bilka end hos YouSee. Hos YouSee kan du dog leje boksen i stedet for at købe den, se evt. http://yousee.dk/Tv/YouSee_Plus/Hvad_er_YouSee_Plus.aspx

Adam Arndt

| Quote Reply
J. Marino (Junior) IP: Logged 2010-08-19 at 15:10
Det her er jo RIGTIG godt nyt!!

Jeg skal bare lige forstå det korrekt - vil det sige, at vi fra 1. november overgår til Yousee og bl.a. kan se Tv3 PULS, The Voice osv.?

Jeg bord i Isafjord - er vi med i den aftale, og hvornår/hvor er det her egentlig blevet meldt ud?

På forhånd tak.

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2010-08-19 at 23:51
Er der nogen der lige gider at skære ud i pap hvad man skal have af tunere i sit fjernsyn for at kunne modtage digitale kanaler? Altså ikke noget med externe boxe, men i selve TV'et...

Hvis man f.eks. anskaffer et helt nyt TV, hvilke 'betegnelser' skal man så sikre sig der 'står på pakken'? DVB-C og DVB-T - er det det hele? Og så noget med M4 og ikke kun M2 eller hvad det nu var det hed...

| Quote Reply
Tim Pedersen (Senior) IP: Logged 2010-08-20 at 10:27
Så vidt jeg er orienteret skal man, for pr. 1. november at modtage bryggenets signaler, have en DVB-C tuner med MPEG4.
Jeg ville dog anbefale at købe et fjernsyn med både DVB-C og DVB-T tuner, sådan at det er fremtidssikret hvis man f.eks. flytter og skal hive signalerne ned fra luften.
Hvis man, som jeg, ikke har DVB-C tuner i fjernsynet kan man vælge at tilkøbe en Yousee box (der har indbygget DVB-C tuner)der derudover har en række smarte funktioner som f.eks. filmleje fra sofaen, harddisk-optager funktion, live pause af programmer man ser, begynd forfra på det program der kører osv. Alternativt kan man købe en box som adam referer til, der er billigere men uden ovennævnte funktioner.
Kan bryggenet måske bekræfte, at jeg er på rigtigt spor?

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2010-08-20 at 12:18
Du har helt ret, Tim - med det forbehold, at det kun er det digitale signal, der kræver en DVB-C-tuner.

Som jeg har skrevet tidligere, vil de fleste kanaler stadig blive udsendt analogt såvel som digitalt (se evt. http://yousee.dk/Tv/Tv_fra_YouSee/Tv-oplevelser.aspx).

Adam Arndt

| Quote Reply
Sanna (Senior) IP: Logged 2010-08-30 at 12:00
Tak for hjælpen, Tim :-) - tror bare jeg køber et med 'hele moletjavsen' (DVB-C + -T)for at være på den sikre side fremover.

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2010-09-20 at 14:25
Jeg kan for øvrigt oplyse, at der er god grund til at købe en tuner som kan håndtere MPEG-4, for fra nytår vil der blive inkluderet 10 HD-kanaler i den store pakke uden ekstra pris.

Det vil sige, at de HD-kanaler, der i dag er en del af youSee Plus (samt et par flere) bliver sendt ukodet og dermed uden krav om kort eller andet.

Adam Arndt

| Quote Reply
ClausKenNielsen (Junior) IP: Logged 2010-10-10 at 22:05
Det materiale der vil blive udsendt omkring overgangen til YouSee/DVB-C etc. - Er der noget nyt om hvornår det kommer?
Modtog ikke noget materiale da vi skiftede til Com-X, og vil nødig stå i samme situation igen.

Claus - St. Thorlakshus

| Quote Reply
grisen (Junior) IP: Logged 2010-10-17 at 09:39
Vi har heller i modtaget noget materiale (bor i AB Gullfoss) og tiden for skiftet begynder jo snart at melde sig.

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2010-10-17 at 10:09
Materialet kommer forhåbentlig ud i næste uge - men det er ikke så kritisk, da I ikke skal gøre noget aktivt.

Den væsentligste forskel fra nu er, at DVB-T-signalet bliver slukket d. 1. november. Det bliver erstattet af et DVB-C-signal som indeholder alle kanaler digitalt.

Desuden vil alle skulle lave en ny kanalsøgning når signalet skifter.

Indtil videre regner vi med at pakkepriserne bibeholdes på det nuværende niveau året ud, hvorefter den lille pakke stiger mens de to andre pakker falder i pris.

Adam Arndt

| Quote Reply
Tim Pedersen (Senior) IP: Logged 2010-10-18 at 08:11
Men hvis man ikke lige har en dvb-c tuner, er det vel rimelig kritisk, at man får materialet ud - da jeg går ud fra, at der i materialet indgår mulighed for at leje/købe en yousee tv boks? Eller skal vi selv gå ud og få købt den? Indtil videre har jeg haft en forestilling om, at det blev en del af materialet, at man også kunne vælge en sådan boks?
Vh
Tim

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2010-10-18 at 08:29
Det er rigtigt, at der er et tilbud om en digital boks - det, der hedder youSee Plus http://youseeplus.dk/#/overblik) - i forbindelse med skiftet.
Tilbuddet går ud på, at man kan få en youSee Plus-boks til halv pris det første halve år.

Alternativt kan man netop købe en DVB-C-boks selv, de fås fra ca. 500 kr. og opefter.

Jeg kan for øvrigt se på youSees hjemmeside, at jeg har misinformeret jer tidligere, idet det ikke bliver fra nytår, at der kommer 10 HD-kanaler med i pakkerne uden merpris - det er fra 1. december :-)

Adam Arndt

| Quote Reply
Tim Pedersen (Senior) IP: Logged 2010-10-18 at 09:14
Kan man forestille sig at boksen kan leveres inden 1. november hvis vi venter på materialet, eller skal vi selv gå ud og købe? I den forbindelse har jeg lige været inde på yousees hjemmeside og forsøgte at købe boksen over nettet. Man får at vide, at de ikke kan levere til min adresse. Kan jeg blot købe den i en butik og så forvente, at det hele virker - selv om yousee kører gennem bryggenet og altså således ikke gennem mig som privat-person? tak

Update: Jeg har lige talt med Yousee der ikke kan sælge mig deres boks før 1/11 - så alt i alt lidt ærgeligt hvis jeg skal undvære tv i en periode blot fordi vi går over til det nye system.

[Edited by Tim Pedersen on 2010-10-18 at 09:36 GMT]

| Quote Reply
Tubbe (Member) IP: Logged 2010-10-18 at 14:45
quote:
Tim Pedersen wrote:
Kan man forestille sig at boksen kan leveres inden 1. november hvis vi venter på materialet, eller skal vi selv gå ud og købe? I den forbindelse har jeg lige været inde på yousees hjemmeside og forsøgte at købe boksen over nettet. Man får at vide, at de ikke kan levere til min adresse. Kan jeg blot købe den i en butik og så forvente, at det hele virker - selv om yousee kører gennem bryggenet og altså således ikke gennem mig som privat-person? tak

Update: Jeg har lige talt med Yousee der ikke kan sælge mig deres boks før 1/11 - så alt i alt lidt ærgeligt hvis jeg skal undvære tv i en periode blot fordi vi går over til det nye system.

[Edited by Tim Pedersen on 2010-10-18 at 09:36 GMT]

Du har vel analog tuner i dit tv, eller du køre måske med en monitor ?

| Quote Reply
Mihai (Senior) IP: Logged 2010-10-18 at 14:55
Jeg er i samme situation som Tim og har i øvrigt følgende spørgsmål til Adam :
Hvordadn kan man skifte til dvb-c signal den 01/11 uden at have mulighed for at leje/købe boksen mindst en dag før denne dato ?
Regner man bevidst med en 'overgangasperiode' eller at vi har i forevejen dvb-c bokse/fjernsyn ?
Er det nok med ca. 10 dage - som det ser ud d.d. - for hele 'omstillingsprocessen' : distribution af materiale, stillingtagen, distribution af signal, levering af udstyr, m.m. ? Og processen falder oven i købet inden for efterårsferien ...

Håber at det vil lykkes for bestyrelsen og det tekniske udvalg at bringe dvb-c signalet 'smertefrit' i vores stik ...

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2010-10-18 at 20:30
quote:
mihai wrote:
Hvordadn kan man skifte til dvb-c signal den 01/11 uden at have mulighed for at leje/købe boksen mindst en dag før denne dato ?

Mig bekendt er det planen, at man skal kunne bestille youSee Plus så snart materialet er udsendt.
Desuden er der jo som nævnt et par gange også muligheden for selv at købe en boks fx. i Bilka.
quote:
mihai wrote:
Regner man bevidst med en 'overgangasperiode' eller at vi har i forevejen dvb-c bokse/fjernsyn ?

Der kan kun være et signal i nettet ad gangen, så hvis du mener, om vi sender dobbelt signal, er svaret nej.
Om man har en dvb-c-boks eller tilsvarende tv er vel ens eget valg - de fleste kanaler sendes jo fortsat analogt såvel som i dvb-c.
quote:
mihai wrote:Er det nok med ca. 10 dage - som det ser ud d.d. - for hele 'omstillingsprocessen' : distribution af materiale, stillingtagen, distribution af signal, levering af udstyr, m.m. ?

Ja, det håber vi - ellers bliver der nogle dage, hvor du ikke kan se DR HD, DR K og Ramasjang med mindre du smutter ind til en tv-forhandler som fører dvb-c-bokse.

Adam Arndt

Skriv svar

Debatforum : TV og radio : Digitale kanaler
Not Logged In? Username: Password: Lost your password?