bryggenet

Debatforum : Generelt : Generel forringelse af tjenester...

Skriv svar

icon Generel forringelse af tjenester...

| Quote Reply
HenrikTP (Junior) IP: Logged 2011-03-01 at 15:06
Jeg kan ikke tro at jeg er den eneste som ikke synes at det går særlig godt.

Jeg har siden oprettelsen af bryggenet oplevet nogle underlige ting som jeg ikke kan lade være med at se som forringelser, og alligevel ser jeg at bl.a. ydelsen til TV pakkerne er blevet rimeligt dyre.

Taget i betragtning at jeg ikke ser sportskanaler, udlandske obskure kanaler eller børne- og andre special kanaler, så er jeg med den seneste ændring fra yousee røget ned på at have 4 kanaler som tilsammen har en værdi af 1 kanal da det er meget lidt jeg gider at se på disse kanaler udover licenskanalerne som jeg jo allerede har betalt for i en forstand. Discovery, feks. er en af de få kanaler jeg ser og den er nu flyttet til stor pakke og jeg kan ikke se mig selv betale for den store pakke for at få 1-2 kanaler mere ud af det.

Hvor blev vores afstemninger om pakke-indhold af?

Sammen med det faktum at vi nu heller ikke længere har mulighed for web hosting og at priserne jo ikke just er faldet siden vi startede, så har jeg lidt svært ved at se hvad vi reelt betaler for.

Er det ikke muligt at finde en anden leverandør end yousee til tv, og hvis yousee hører sammen med comx, kan vi ikke finde en anden udbyder end comx? Der må være alternativer. Kan vi ikke nærme os den forening vi startede med at lave, igen istedet for denne corporation som skal presse så mange penge ud af folk som muligt?

Det var lige mine 2 cent...

icon Re: Generel forringelse af tjenester...

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2011-03-01 at 15:55
Hej Henrik(?)

Lad mig starte med at anerkende din frustration over ændringerne i Bryggenets tjenester. Såvel bestyrelsen som repræsentantskabet er klar over, at næsten enhver ændring i tjenesterne vil være til ugunst for nogle brugere. Ambitionen er dog altid at forsøge at gøre det mest muligt bedre for det størst mulige flertal.

Du rejser som jeg læser det konkret kritik af to af Bryggenets tjenester, internet og tv.

1) Internet
Selve kerneydelsen på internet er forbedret, idet den samlede hastighed til rådighed er mere end syv-doblet siden starten af Bryggenet. Prisen blev til gengæld sat ned i 2007 og har været konstant siden.
Det er beklageligt, at ComX ikke tilbyder webhosting, men til gengæld for at opgive det har vi fået adgang til professionel support hos Kundeservice, hvilket vi ikke havde før overtagelsen. Desuden var det ifølge ComX meget få brugere, der reelt benyttede webhostingen, så der har bestyrelsen vurderet, at vi kunne leve med at give køb.

Til orientering så skal kontrakten med ComX genforhandles her i forsommeren, så det er muligt, at vi kan få yderligere forbedringer af tjenesterne og/eller priserne.

2) TV
I forhold til tv, så besluttede repræsentantskabet sidste år at vi skulle overgå til at få YouSees standard-signal i stedet for selv at hente det ned. Der er en række fordele ved dette og den ulempe, at vi ikke selv kan sammensætte vore pakker (hvilket vi dog også kun kunne gøre i et vist omfang).

Et af argumenterne for at ændre Bryggenets tv-tilbud var, at det ville have været både besværligt og dyrt at tilbyde digitale signaler til de fladskærme som efterhånden er standard med den gamle model hvor vi selv hentede signalerne ned fra satellit og lavede vore egne pakker.

Repræsentantskabets beslutning blev truffet på baggrund af en ganske langvarig proces hvor et (åbent) udvalg af frivillige afsøgte markedet for tv-udbydere. Det indebar blandt andet, at vi var på besøg hos de forskellige udbydere for at høre deres tilbud og se deres løsninger i praksis. De undersøgelser mundede ud i en ganske klar anbefaling af YouSee som den bedste løsning.

Bestyrelsen forventer også, at priserne på mellempakken og den store pakke kan sættes ned til november når leverandørskiftet er helt gennemført.

Oveni dette skal lægges, at tv-priserne ville være blevet endnu højere end de er nu, hvis vi havde beholdt de gamle pakker og leveranceaftaler, da indkøbspriserne på kanalerne er steget dramatisk. Jeg har skrevet et indlæg om det i en anden tråd: http://bryggenet.dk/forum/viewtopic.php?TopicID=3378

Fra 1. april skulle det blive muligt at tilvælge enkeltkanaler til den lille pakke. Det kræver godt nok abonnement på YouSee Plus og køb af mindst fire kanaler, men det er dog en valgfrihed som vi ikke kunne tilbyde med den gamle struktur.

Det er muligt at vælge en anden tv-udbyder end YouSee når den nuværende kontrakt udløber, men jeg kender ikke umiddelbart til nogle som tilbyder noget som overordnet set er bedre eller billigere end Bryggenets nuværende løsning.

[Edited by adamarndt on 2011-03-01 at 14:58 GMT]

Adam Arndt
Medlem af Bryggenets tekniske udvalg

| Quote Reply
HenrikTP (Junior) IP: Logged 2011-05-06 at 22:00
Hej Adam!

Tak for dit svar. Der er mange tekniske forklaringer men ingen rigtige svar.

Du skriver..."næsten enhver ændring i tjenesterne vil være til ugunst for nogle brugere." Det er nok det udtryk du har brugt mest her på forum'et.

Det er da rigtigt, men du må ikke komme og påstå at de kanalomlægninger som er foretaget af yousee siden nytår hvor de har flyttet en del populære kanaler op i den store pakke, er andet end et meget strategisk forsøg på at tvinge så mange kunder som muligt over på den store pakke i stedet for at levere nogle rimelige pakker.

Det drejer sig om at max'e profitten fordi virkeligheden er at det koster det samme hardware at levere en lille pakke som en stor pakke.

/Henrik

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2011-05-07 at 00:15
Hej Henrik

Hvilke kanaler er det, der er flyttet siden nytår?

Adam Arndt

| Quote Reply
bettina@brygge.dk (Senior) IP: Logged 2011-05-07 at 22:45
Kære Henrik,

Jeg forstår heller ikke noget, og vil bare give dig min støtte, da vi ikke ser ud til at få nye forklaringer fra Bryggenet.

Hvilket på en måde er forståeligt, da de åbenbart har brugt lang tid på at finde den "rigtige" løsning - og dernæst har valgt den. Og da vi har valgt DEM, ligger vi vel som vi har redt?

Jeg tror måske, at Bryggenet - midt i fakta & analyser - har glemt, at dette projekt for mange også var et symbolsk projekt, der handlede om at komme væk fra TDC's monopol. At indføre et demokrati og et fællesskab på internet/tv/telefonsiden.

Som blandt andet kom til udtryk, da vi for nogle år siden stemte om hvilke tv-kanaler vi skulle have på Bryggen. Hvorfor vi ikke skulle stemme igen, ved jeg ikke. Men det må være noget, vi har givet lov til jf. vedtægterne?

Det eneste vi kan gøre (som jeg ser det), er at møde talstærkt op til generalforsamlingen og give vores utilfredshed til kende. Påvirke de repræsentanter vi hver især har. Hvis det altså betyder nok for os til at vi gider...

mvh
Bettina

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2011-05-08 at 10:31
Der er bestemt ingen i tv-udvalget eller bestyrelsen, der ikke er bevidste om de ideologiske grundlag for at etablere Bryggenet - en del af os var faktisk med til det. Vi er dog også opmærksomme på, at vi den gang efter nøje overvejelser valgte at skrive formålsparagraffen præcis som den er - at Bryggenet skal sikre gode og billige tilbud til Bryggeboerne - og det mener jeg personligt, at valget af YouSee er et udtryk for, idet de andre mulige løsninger (inkl. den daværende) i min optik var både dårligere og dyrere end YouSee.

Som efterhånden skrevet mange gange i dette forum og andre steder, så er beslutningen om at skifte signalleverandør fra Canal Digital til YouSee truffet af repræsentantskabet som udelukkende består af beboere fra de enkelte boligforeninger på Bryggen - valg af og blandt jer og jeres naboer.

Repræsentantskabet kan omgøre den beslutning med simpelt flertal og for eksempel pålægge bestyrelsen at forhandle med YouSee om en tidlig udtræden af kontrakten.

Der er indtil videre afholdt to kanal-valg blandt alle Bryggenets brugere - senest i 2008 - og af praktiske, økonomiske og kontraktlige hensyn giver det kun mening at stemme højst ca. hver 3. år.

Valget af YouSee som leverandør fastlægger ganske rigtigt pakkerne langt hen ad vejen (vi kunne godt lave vores egne pakker, men det ville blive dyrt), så det giver i mine øjne ikke så meget mening at holde en afstemning igen før den nuværende kontrakt med YouSee i hvert tilfælde nærmer sig udløbsdatoen.

Vore tre tidligere pakker var for øvrigt kun meget delvist fastsat ud fra afstemningsresultatet, idet metoden var at tage de kanaler, der kostede mere end 5-6 kr/md og lægge i den store pakke i rækkefølge startende med dem, der havde fået færrest stemmer og indtil den store pakke var "stor nok". Men det var ganske rigtigt besluttet direkte af repræsentantskabet - som altså sidste år besluttede at skifte til YouSees pakker.

Adam Arndt

Skriv svar

Debatforum : Generelt : Generel forringelse af tjenester...
Not Logged In? Username: Password: Lost your password?