bryggenet

Debatforum : Fri debat : Klimavenlig strøm

Skriv svar

icon Klimavenlig strøm

| Quote Reply
Madsaolesen (Junior) IP: Logged 2019-03-07 at 09:10
Klimavenlig strøm – det er vel fremtiden?

Hver eneste gang du tænder dit lys, oplader din telefon eller tænder vaskemaskinen udledes der CO2. I en undersøgelse fra Energi-, Forsynings- og Klimaministeriet er kulkraftværker en af de største CO2 udleder i det Danske. Kul stod for udledning af næsten 11 millioner ton CO2 i 2016, hvilket var omkring 28 procent af Danmarks totale CO2 udledning. Selvom dette tal stadig lyder til at være rigtig højt, er vi på vej i den rigtige retning. Siden Danmarks forbrug af kul ramte toppen i 1991, er det faldet med hele 65 procent. Det er vel meget godt?

I år 2006, for hver eneste kilowatttime der blev brugt, blev der i gennemsnit udledt næsten 550 gram CO2, og for første gang nogensinde er vi nu under 200 gram. Det betyder vel vi er på rette spor? Ja, det gør det helt bestemt, men er det nok? Som det er lige nu, står vindkraft faktisk for 40 procent af den strøm vi alle bruger hver eneste dag og kulkraft for bare 17 procent.

Der er kommet mere og mere fokus på vores miljø over de seneste par år, i takt med at vi ser, hvad der sker med vores jord. Flere og flere mennesker begynder at tænke over vores miljø og på at sikre planeten til mange fremtidige generationer. Firmaer, private og senest også elselskaber er begyndt at se problemerne vi er i og de fremtidige nogle af slagsen. Firmaer praler med, hvor klimavenlige de er, med det mindre plastik de bruger osv., imens private gør alt fra at købe elbiler til at ikke at spise kød. Dog, i bund og grund, kan det gøres nemmere og mere overskueligt. Som jeg nævnte før, er flere og flere elselskaber begyndt at fokusere på vores klima og fordi os forbrugere gerne vil have det. Flere og flere elselskaber begynder med klimavenlig strøm og flere selskaber sælger udelukkende klimavenlig strøm, så ja, det er svært at vælge mellem de mange. Jeg står selv i spidsen for elselskabet Blue Energy og deres koncept med klimavenlig strøm.

Ønsker du yderligere information omkring mit arbejde med ovenstående kan du finde flere informationer omkring mig på https://www.madsaolesen.dk/

[Edited by Madsaolesen on 2019-03-08 at 03:54 GMT]

Skriv svar

Debatforum : Fri debat : Klimavenlig strøm
Not Logged In? Username: Password: Lost your password?