bryggenet

Debatforum : Internet : Så er der hul igennem..!

Skriv svar

icon Så er der hul igennem..!

| Quote Reply
vjacob (Senior) IP: Logged 2019-03-26 at 12:06
Spørgsmål:
Hej. Er der måske nogen som allerede har lavet lidt "videnskabelige" hastighedssammenligninger? Eller har vi, brugere, adgang til en trafik monitor? ;-) mtrg? ;-)

P.s. stor ros og tak til Bryggenets bestyrelse, frivillige, ansatte og partnere herfra. *Thumbs up*

[Edited by vjacob on 2019-03-26 at 11:23 GMT]

icon Re: Så er der hul igennem..!

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2019-03-27 at 06:50
Jeg har lavet nogle målinger med speedtest.net som lader til at være noget, der minder om best practice for tiden.

Man kan vælge servere over hele verden at teste imod, så det er muligt at måle hvor meget båndbredde, der er til f.eks. Holland eller USA.

Vær dog opmærksom på, at målingen også er afhængig af kapaciteten på serveren i den anden ende, så det er ofte en god ide at teste imod 2-3 forskellige servere i samme område for at få en ide om den reelle båndbredde.

Jeg måler typisk 700-850 Mbit/s imod de "gode" servere efter skiftet når jeg tester kablet (trådløse netværk har meget svært ved af følge med på de hastigheder, vi har i Bryggenet).

MRTG giver et billede af det samlede forbrug af båndbredde på et givet punkt, men det kan være svært at bruge det til at estimere, hvor meget, du har adgang til lige nu.

Bryggenet overvejer om og hvordan vi kan kommunikere noget relevant information om netværkets tilstand og kapacitet til brugerne, men det er nok desværre ikke lige på trapperne.

Adam Arndt
Medlem af Bryggenets tekniske udvalg

icon Re: Så er der hul igennem..!

| Quote Reply
vjacob (Senior) IP: Logged 2019-03-28 at 12:25
Super fint, Adam. Jeg prøver at lave nogle målinger også. 700-850 Mbit/s imod "gode" servere lader ikke til at være at kimse af.

Mon vi kan måle endnu højere resultater ved at prøve andre servere tættere på, eventuelt...

Fint at læse at Bryggenet overvejer mht. hvordan man måske på sigt vil kunne kommunikere information ud om netværkets tilstand og kapacitet til brugerne/medlemmerne. En ting ad gangen.

Skriv svar

Debatforum : Internet : Så er der hul igennem..!
Not Logged In? Username: Password: Lost your password?