bryggenet

Debatforum : Internet : Opsætning af eksisterende router

Skriv svar

icon Opsætning af eksisterende router

| Quote Reply
vvfs (Junior) IP: Logged 2019-05-20 at 09:58
Hej!
Jeg har en Zyxel VMG8324-B10A trådløs router, som kører via DSL (telefonledning). Nu har min ejendom fået indlagt fiber, og jeg skal til at bruge routerens WAN-port i stedet. Her skal der indstilles en masse ting, som jeg ikke har forstand på, i "WAN Configuration": Type, mode, encapsulation og en del andre ting. Mon der findes en Bolignet- eller generel vejledning til dette? Jeg kan se at de kun besvarer spørgsmål om deres egen router.
Jeg synes bare dels det er lidt dumt hvis man skal smide fungerende udstyr ud, og så synes jeg det er lidt mærkeligt at de tager 7-800 kr. for en router der ellers kan fås for under 300,-...
Mange hilsner Niels

icon Re: Opsætning af eksisterende router

| Quote Reply
adamarndt (Bryggenet) IP: Logged 2019-05-20 at 21:25
Hej Niels

Det ser ud til, at din router er ret kompliceret, da den understøtter mange forskellige tilslutningsmåder.

Nogle af de ting, den spørger efter handler om DSL-tilslutninger, og er derfor ikke relevante for Bryggenet.

Så vidt, jeg kan decifrere ud fra manualen til din router (ftp://ftp2.zyxel.com/VMG8324-B10A/user_guide/VMG8324-B10A_V1.00.pdf), så er de rigtige indstillinger til Bryggenet:
Type - Ethernet
Mode - Routing
Encapsulation - IPoE
og IP, DNS, gateway mv. hentes via DHCP.

bolig:net bør kunne give overordnet support på alle routere, men din router ser ud til at have den mest detaljerede setup-proces, som jeg har set for en router, så jeg kan faktisk godt forstå, hvis du har fået fat i en support-medarbejder, der ikke kan svare på alle dine spørgsmål om den.

Jeg kan godt følge dig i, at det ser dyrt ud at bede om 799 kr. for en router, som Elgiganten sælger for 299 kr. Jeg antager, at det er fordi bolig:net sætter den specifikt op, så det eneste, man behøver at gøre, er at tilslutte den.
Der er ikke noget krav om, at du skal købe den model eller at du skal købe den hos bolig:net, men de tilbyder den for at give brugerne mulighed for at slippe for at skulle finde ud af alt det komplicerede, som din router kræver svar på.

Adam Arndt
Medlem af Bryggenets tekniske udvalg

icon Re: Opsætning af eksisterende router

| Quote Reply
vvfs (Junior) IP: Logged 2019-05-21 at 07:40
Hej Adam,
I mellemtiden lavede jeg en simpel WAN-opsætning og lod begge stik (DSL og Bryggenet) sidde i, og i dag fandt jeg ud af, at jeg faktisk ER på det nye net, omend "kun" med knap 100 i hastighed. Jeg checker om der er noget i indtillingerne, der kan forbedres ud fra dit input.
Før jeg fandt ud af at det virkede ringede jeg til Bolignet i morges, de var meget venlige, men kunne ikke hjælpe. Til gengæld sagde de, at enhver router man køber nu, selv vil kunne klare opsætningen, ikke kun dem, de selv sælger.
Mange tak for hjælpen!

Skriv svar

Debatforum : Internet : Opsætning af eksisterende router
Not Logged In? Username: Password: Lost your password?