bryggenet

Udbyder: TeleLet

Teknisk Beskrivelse:

TeleLets løsning baserer sig på at man fører tre separate kabler til hver lejlighed, til hhv. TV, Telefoni og Data. Kablerne er af typen PDS (kat. 5e) for Data og Telefoni, mens der trækkes traditionelle TV-kabler (BNC) til fjernsynet.

Der etableres et centralt hovedkrydsfelt i vores område, her opsættes Paraboler samt forbindelse til det øvrige Internet.

Hovedkrydsfeltet forbindes med fiber til underkrydsfelter i hver ejendom. I hvert underkrydsfelt opstilles en telefoncentral (SMG ISDN30 baseret) samt switche, som forbindes til hver lejlighed.

Etableringen af dette net anslås til at koste ca. 5.700,- pr. lejlighed. TeleLet tilbyder ikke at medfinanciere dette (dette betyder at vi selv skal finde finansiering ude i byen, der er flere muligheder, f.eks. Nordea)

Internet:

TeleLet leverer til hver større boligforening en 2 Mbit forbindelse til deling, således at mindre foreninger kobles op via de større. Forbindelsen opgraderes med yderligere 2 Mbit for hver 175 tilsluttede Internet abonnenter i ejendommen.

Dette kommer til at betyde at hullet ud fra "Bryggenet" til det øvrige Internet, fra starten kommer til at antage en størrelse på 22 Mbit.

Prisen er120,- pr. md. For "frit" forbrug. Dvs. at man kan være opkoblet 24 timer i døgnet, men er underlagt visse restriktioner på download. Fx er streaming af video/radio ikke tilladt, endvidere er det ikke tilladt at downloade store datafiler.

Hver bruger får adgang til 4 e-mail adresser, og 10 Mbyte plads på TeleLets post/webserver.

Endvidere indeholder TeleLets løsning at der opsættes en server i hver boligforening som hver ejendom selv administrerer og som kan anvendes efter foreningens forgodt befindende. Fx til elektronisk opslags tavle, spilleserver og lign.

TeleLet kører med software firewall i hovedkrydsfeltet, samt mulighed for download af software firewall til den enkelte bruger. Der vil ikke være mulighed for at få faste IP-adresser på TeleLets netværk.

Telefoni:

TeleLets telefonløsning er baseret på opsætning af telefoncentral i hver forening. Det vil give de samme muligheder som man kender fra virksomheder, med gratis telefoni til lokalnumre, mulighed for telefonvækning, banke på, vis nummer, sætte på hold osv. Alt sammen uden ekstra beregning.

Da der føres separat kabel frem til hver husstand, vil man umiddelbart kunne sætte sin telefon i det eksisterende stik i væggen, og benytte sit nuværende telefonnummer. Løsningen baserer sig på eksisterende teknologi, og driftsikkerheden må derfor forventes at være stor.

Prisen er 149,- kr. pr. md. For fri indenlands trafik (flatrate) dvs. man kan ringe så meget og i så lang tid man måtte ønske. Man skal dog betale for opkald til udland og mobiltelefoner, til priser der ligger under Tele Danmarks nuværende takster.

TV:

TV-løsningen er en traditionel kabel-TV lignende løsning, hvor TV-signalet hentes via Paraboler opsat et centralt sted på Bryggen, og sendes via alm. kobber BNC kabler til lejlighederne.

Løsningen kræver ikke en "Set-top-box", dvs. at man kan sætte antennestikket direkte i fjernsynet.

Ved opstarten af systemet skal bryggens beboere sammensætte tre TV-pakker, som man derefter kan vælge imellem. Løsningen er faktisk identisk med TeleDanmarks kabel-TV, bortset fra at vi selv vælger indholdet af vores 3 pakker.

Priser er igen afhængig af præcist hvilke kanaler der indgår i pakken, men en anslået pris for den lille pakke vil være 49,- kr. pr. md. og 90-100 kr. for den store pakke.

Fordele:

Alle dele er klar til levering nu!

Alle TeleLets løsninger er baseret på kendte og færdigt udviklede produkter, derfor er driftsikkerheden i anlægget relativt stor, da der ikke er nogen uforudsete problemer.

På telefonidelen får man mange muligheder, som i dag kræver ekstrabetaling hos teleselskaberne.

Der kræves ikke en "Set-top-box", for at kunne modtage og se TV-signaler.

Firmaet har mange års erfaring med telefoni løsninger.

Beboere med stor telefoniforbrug får en meget billig løsning.

Hvis man skifter til et TeleLet telefonnummer kan man få endnu billigere telefonabonnement.

Ulemper:

Alle anlæg ejes af foreningerne, dvs. drift, vedligehold og opgradering betales af foreningerne.

Nogle del-anlæg, som fx paraboler og fiber mellem foreningerne, skal ejes i fællesskab af alle foreninger.

Internet vurderes til at være underdimensioneret, og adgangen for begrænset. Brugerne får ikke de fulde muligheder som Internettet tilbyder. Decideret dårlig Internetløsning.

Der er ikke taget højde for opgraderinger, dvs. at anlægget ikke er særligt fremtidssikret.

Beboere med lille telefon forbrug vil ikke opleve nogen besparelse ved at skifte til TeleLet.

Begrænset valgfrihed af TV-kanaler (baseret på tre pakker), ikke forberedt på digitalt TV.

Begrænset kundeservice, ikke 24 timer, win95 og winMe ydes der ikke hjælp til.