bryggenet

Support - FAQ (Ofte stillede support spørgsmål)

Spørgsmål

TV

  1. Hvorfor kan jeg ikke finde Canal 9 og nabolandskanalerne?
  2. Hvorfor viser mit tv, at jeg kun har en masse kodede digitale kanaler?
  3. Hvad er Bryggenets netværks-ID?
  4. Hvorfor virker Arkiv, Cinema og Start Forfra ikke på min YouSee boks?
  5. Hvorfor kan jeg ikke få netforbindelsen til at virke på min YouSee boks?

Telefoni

  1. Hvordan ringer man gratis til andre på Bryggenet?
  2. Hvorfor virker mit lokalnummer ikke?
  3. Jeg kan ikke opsige mit ADSL abonnement for Orange uden også at miste mit telefon abonnement, hvad skal jeg gøre?
  4. Hvorfor får jeg en fejlmeddelse når jeg prøver at ringe til et svensk telefonnummer?

Internet

  1. Hvorfor kan jeg ikke sende mails fra min egen mailadresse?
  2. Hvordan opretter jeg en ny mailadresse?
  3. Hvad er forskellen på en mailkonto og et alias?
  4. Hvorfor passer kablet ikke i min computer?
  5. Hvorfor er der ikke vejledninger til andet end Windows 9x/2000/XP og Mac 9/X?
  6. Hvorfor er min internet-forbindelse langsom?

Generelt

  1. Jeg skal sammenlægge min lejlighed med en anden, kan jeg bruge begge bryggenetstik?
  2. Jeg skal flytte væk fra Bryggen, hvad sker der med mine mailadresser og min hjemmeside?

Svar

TV

  1. Hvorfor kan jeg ikke finde Canal 9 og nabolandskanalerne? Til top

    Canal 9 og en række andre kanaler - primært fra vore nabolande - sendes kun digitalt, så de bliver ikke fundet ved en analog kanalsøgning.
    Hvis dit tv har

  2. Hvorfor viser mit tv, at jeg kun har en masse kodede digitale kanaler? Til top

    Du har sandsynligvis søgt efter kanaler som sendes via DVB-T (det jordbaserede digitale sendenet). Det betyder, at dit tv har fundet Boxers signal og ikke Bryggenets. Hvis dit tv har indbygget DVB-C-tuner (det har de fleste tv solgt i 2010 eller senere), så skal du søge efter DVB-C-kanaler. Når søgningen beder om et netværks-ID skal du angive "150". Hvis søgningen ikke beder om et netværks-ID, så er det nok i gang med at søge efter DVB-T-kanaler, så prøv igen at indstille det til søge efter kabel-kanaler.

  3. Hvad er Bryggenets netværks-ID? Til top

    Bryggenets netværks-ID til søgning efter digitale tv-kanaler er 150.

  4. Hvorfor virker Arkiv, Cinema og Start Forfra ikke på min YouSee boks? Til top

    De digitale tjenester i YouSee Plus kræver, at boksen er tilsluttet internet. Det gør du ved at forbinde boksen til din router - enten med et netværkskabel eller med en trådløs "dongle" som du sætter i boksens USB-stik. Donglen kan du få tilsendt fra YouSee.

  5. Hvorfor kan jeg ikke få netforbindelsen til at virke på min YouSee boks? Til top

    YouSee Plus-boksens netforbindelse virker kun hvis den forbindes igennem en router som giver den en lokal IP-adresse. Det vil sige, at du skal have en router og den skal være sat op med en aktiv DHCP-server. Det er meget forskelligt, hvordan dette gøres på forskellige routere, men det plejer at være indstillet korrekt fra fabrikken, så hvis du ikke har slukket for DHCP-serveren i din router, så virker det nok.

Telefoni

  1. Hvordan ringer man gratis til andre på Bryggenet? Til top

    Du skal bare taste nummeret, så bliver finder systemet automatisk ud af, om modtageren også er på Bryggenet - og sætter i givet fald opkaldsprisen til 0,00 kr.

  2. Hvorfor virker mit lokalnummer ikke? Til top

    Telefonsystemet er omlagt, så man ikke længere kan ringe med de gamle lokalnumre. Brug i stedet det almindelige 8-cifrede nummer - det er stadig gratis.

  3. Jeg kan ikke opsige mit ADSL abonnement for Orange uden også at miste mit telefon abonnement, hvad skal jeg gøre? Til top

    Da Orange kun opretter mobil abonnemeter, kan du ikke opsige dit ADSL abonnement uden også at opsige dit telefon abonnement. Det du skal gøre er, at kontakte Kundeservice, som så vil kontakte Orange, så du kan få overført dit abonnement til Bryggenet.

  4. Hvorfor får jeg en fejlmeddelse når jeg prøver at ringe til et svensk telefonnummer? Til top

    Ved udenlandsopkald taster man som de fleste nok ved "00" + landekode, men derudover er der en lille detalje ved opkald til svenske numre. De er nemlig 8-cifrede ligesom de danske. Men svenskerne skriver af og til et '0' foran deres numre, dvs. 01-234 56 78, men det man skal taste er kun: 1-234 56 78 - kommer man til at taste '0' med får man "Nummeret de har indtastet er optaget, eller der er fejl i forbindelsen" Det er altså værd at bemærke, at man for at ringe til Sverige, skal huske på, at der kun er 8 cifre i deres numre, og at et eventuel 0 i starten derfor skal udelades.

Internet

  1. Hvorfor kan jeg ikke sende mails fra min egen mailadresse? Til top

    Selv om du bruger en ikke Bryggenet mailadresse, skal du stadigvæk bruge mail.comxnet.dk som smtp-server.

  2. Hvordan opretter jeg en ny mailadresse? Til top

    Du skal logge på din personlige Kundeside, hvor du har mulighed for at oprette, redigere og nedlægge mailkonti.

  3. Hvorfor kommer jeg ind på en mærkelig login-side når jeg går på nettet? Til top

    På login-siden skal du angive dit brugernavn og password fra Dansk Kabel TV for at knytte din computer, router eller tilsvarende sammen med dit internet-abonnement.

  4. Hvorfor kan jeg kun få tre enheder på nettet? Til top

    Det er særdeles sjældent, at en bruger har behov for mere en tre offentlige ip-adresser, for i langt de fleste tilslutter man sin smartphone, sit tv, sin bærbare eller andet udstyr via en router. Hvis du sætter routeren op til at give lokale ip-adresser til de enheder, du tilslutter til den (DHCP), vil du kun behøve at registrere routeren hos Dansk Kabel TV.

  5. Hvorfor er der ikke vejledninger til andet end Windows og Mac? Til top

    Da Windows og Mac OS er langt de mest benyttede operativsystemer, er det dem vi har valgt. Hvis der er nogle af jer som har mod på at lave vejledninger til andre operativsystemer, er I meget velkomne til at bidrage med det.
    Hvis du ønsker hjælp med opsætning af andre operativsystemer, er du også meget velkommen til at tage kontakt til Bryggenets frivillige supportgruppe

  6. Hvorfor er min internet-forbindelse langsom? Til top

    Bryggenets internetforbindelse fungerer generelt rigtigt godt og der er meget få udfald eller forstyrrelser.
    En del brugere oplever desværre alligevel til tider, at deres forbindelse til internettet er langsom eller at de slet ikke kan komme på.
    I langt de fleste tilfælde skyldes dette lokale problemer med trådløse netværk. Mange steder på Bryggen er der virkeligt mange beboere der har WiFi-netværk i deres lejligheder og disse kan ofte forstyrre hinanden.
    Hvis du oplever, at din netforbindelse er langsom eller dropper ud bør du derfor teste, om det kan skyldes forstyrrelser fra naboernes netværk. Det kan du gøre ved at forbinde din computer direkte til Bryggenet-stikket. Hvis det afhjælper problemet, kan du ofte løse det permanent, ved at ændre den kanal som din router sender på, til en hvor der er færre andre netværk. Der bør stå i brugervejledningen til routeren, hvordan du kan gøre det.
    Hvis du ikke har et trådløst netværk, men alligevel oplever dårlig netforbindelse, kan der være en række forskellige årsager, og den enkleste måde at fejlsøge er nok at ringe til Kundeservice - som jo også yder bruger-support - og få deres hjælp til at finde ud af om din maskine har virus, dit netkabel er defekt, Bryggenet er nede eller hvad der ellers kan være galt.

Generelt

  1. Jeg skal sammenlægge min lejlighed med en anden, kan jeg bruge begge bryggenetstik? Til top

    Du kan imod betaling få koblet stikkene til TV og telefon i den nye del af din lejlighed sammen med de gamle stik.
    Du afregner med Dansk Kabel TV efter forbrug af timer og materialer og det koster typisk omkring 5-600 kr plus moms.
    Dansk Kabel TV udfører tilslutningen en dag hvor de er på Bryggen alligevel så du skal ikke betale for kørsel.
    Internet-stikkene behøver ikke at blive koblet sammen på samme måde, for netværket genkender dine enheder uanset, hvilket stik, du tilslutter dem til, og giver dig adgang med det rette abonnement.

  2. Jeg skal flytte væk fra Bryggen, hvad sker der med mine mailadresser? Til top

    Det er desværre ikke muligt, da mailadresserne er bundet op på abonnementet hos Dansk Kabel TV.

Har du flere spørgsmål, eller måske forslag til bedre svar end ovenstående? Send dem til support@bryggenet.dk

Svar udarbejdet af support-gruppen [opdateret 2011-02-07]